הקורס עוסק בשאלת התפתחות מרכזית: כיצד רוכש הילד את שפת אמו? מוצגים בו מושגי יסוד והגדרת ממדי השפה וההבחנה בין תקשורת, שפה ודיבור. מקומה של הסביבה בפיתוח הלשוני, וזיהוי קשיים. הקורס עוסק בשאלת התפתחות מרכזית: כיצד רוכש הילד את שפת אמו? מוצגים בו מושגי יסוד והגדרת ממדי השפה וההבחנה בין תקשורת, שפה ודיבור.
הקורס מתאר את תהליכי התפתחות השפה ורכישתה. התפתחות השפה מוצגת תוך הדגשת קשרי הגומלין שבינה לבין תחומי התפתחות אחרים, בעיקר התחום הקוגניטיבי והתחום החברתי. מעבר לכך, מתואר מקומה של הסביבה והאמצעים, העשויים להשפיע לטובה על התפתחות שפתו של הילד, הן במהלך השיח היומיומי והן בפעילויות מכוונות. בקורס מפורטים מרכיבי השפה (תוכן, צורה, שימוש) והתחומים השפתיים הקשורים אליהם (סמנטיקה, פונולוגיה, מורפולוגיה, תחביר, פרגמאטיקה).
במהלך הקורס יושם דגש על תרומת הדמויות במסגרת החינוכית (גננת/מורה) להתפתחות השפה ולהעשרתה.
מנושאי הקורס:
מהי שפה ומהי תקשורת?
חמשת מרכיבי השפה
היכולת התקשורתית ורכישת שפה
תיאוריות על רכישת שפה
שפה וחשיבה
מנגנון הזיכרון והשכחה
שלבים בהתפתחות השפה והדיבור
השלבים ברכישת שפת אם
טיפוח שפתו של הילד בגן הילדים
אבחון וטיפול בליקויי שפה
תקשורת לא מילולית ושפת גוף