תכניות התערבות קוגניטיביות לתלמידים עם צרכים מיוחדים/לקויות למידה

שם המרצה: פרופ' אלכס קוזוליןאלכס קוזולין, ד"ר היידי פלביאן
מטרות הקורס:
  • הכרת שיטות להתערבות חינוכית עם תלמידים בעלי קשיי למידה ולקויות למידה.
  • בחינה ביקורתית של מאמרים בתחום ההתערבות הקוגניטיבית בקרב תלמידים.
  • היכרות עם השימושים המגוונים בדרכי התערבות קוגניטיביות בקרב תלמידים מנקודות מבט שונות. בחינת דרכי ההתערבות במסגרות משלבות.

תיאור הקורס:

  • הקורס יכלול סדרת הרצאות וסמינרים שיועברו על ידי מספר אנשי סגל אקדמי.
  • ההרצאות והסמינרים יתמקדו בחקר המתודות והשיטות השונות לשיפור אסטרטגיות הלמידה והאסטרטגיות הקוגניטיביות בקרב ילדים עם צרכים מיוחדים. הבנת טבעה הרב-ממדי של הקוגניציה האנושית והצורך לראות את התלמיד – גם זה עם הצרכים המיוחדים בתחומים ספציפיים- כמכלול אנושי, תהווה את המיקוד התיאורטי בקורס זה. נחקור את מושגי האינטליגנציה המרובה  (Multiple intelligences, H. Gardner) והתיאוריה התלת צדדית של האינטליגנציה .(Triarchical theory of intelligence, R. Sternberg)
  • כמו כן, נלמד תכניות התערבות קוגניטיביות ייחודיות (כגון (Instrumental Enrichment, MISC, Bright Start, CASE ונדון בשיטות הנחיית התכניות.

נושאי הלימוד:

  • הטבע הרב-ממדי של האינטליגנציה האנושית
  • עקרונות תכניות ההתערבות הקוגניטיבית
  • תכונית ה"העשרה האינסטרומנטלית"
  • תכונית ההתערבות "התחלה מאירת דרך (Bright Start) לילדים צעירים"
  • תכונית "פילוסופיה לילדים"
  • פיתוח פונקציות קוגניטיביות באמצעות מטלות מעולם המדע.
  • מחקר ההתערבות הקוגניטיבית בקריאה ובטיפול בדיסלקציה
  • מחקר ההתערבות הקוגניטיבית במתמטיקה ובטיפול בדיסקלקוליה
  • מושג התגובה להתערבות ממוקדת בפתרון בעיה (RTI) ומשמעותו לשילוב תלמיד בעל לקויות למידה בכיתה רגילה.
  • המידע המופיע בתקציר הקורס הינו דוגמא בלבד ואינו מחייב.
  • כל הזכויות שמורות למכללה האקדמית אחוה.