לא שומע ־ לא יודע? ליקוי שמיעה ממושך הפיך ־ כיצד הוא משפיע על תפקודם של ילדים?

מחבר/ים: 
שרה פרמן
עמודים: 
62-68

לא שומע ־ לא יודע?

ליקוי שמיעה ממושך הפיך ־ כיצד הוא משפיע על תפקודם של ילדים?

שרה פרמן

בגיל שש הופנתה ש' לאבחון מקיף על רקע חשד לליקוי למידה. במסגרת האבחון נשלחה אלי לאבחון שמיעה במכון לשמיעה ודיבור בבית-החולים קפלן ברחובות, למרות שההורים לא חשדו בליקוי שמיעה.

בבדיקה נמצא ליקוי שמיעה הולכתי הפיך (ליקוי שמיעה בעקבות פתולוגיה של אוזן תיכונה שמשתפר על-פי-רוב עם שיפור מצב האוזן) ברמה בינונית (dB40-45) . משיחה עם האם התברר שבגיל שנתיים סבלה ש' מהצטברות נוזלים באוזניים וליקוי שמיעה, אלא שההורים סברו שהמצב השתפר והפסיקו את המעקב הרפואי. משאלות ישירות הסתבר שבמשך כל השנים הללו התנהגה ש' כמו ילדה "מרחפת", "חסרת-שקט", "קשת-הבנה" והישגיה הלימודיים היו דלים בהשוואה לבני גילה.

הפניתי את הילדה באופן דחוף לרופא אף-אוזן-גרון, שאמנם מצא הצטברות של נוזלים בשתי האוזניים.

ש' עברה ניתוח להשתלת צינוריות בעור התוף, שמיעתה השתפרה, ותוך מספר שבועות חל שיפור ניכר בהתנהגותה ובהמשך החלה לסגור פערים לימודיים. היא נשארה שנה נוספת בגן, ובאיחור של שנה השתלבה בכיתה א' רגילה .

המקרה של ש., כמו מקרים דומים רבים אחרים, מעלים את השאלה: האם ליקוי שמיעה ממושך הפיך בעקבות הפרעות של אוזן תיכונה עלול להשפיע על התנהגות והתפתחות אצל ילדים?

מתוך סקירת מחקרים עולה שכ - 75%-95% מהילדים סובלים לפחות מאירוע אחד של דלקת אוזן תיכונה לפני גיל שש .(1985 ,Bess) אצל חלק מן הילדים המחלה היא אירוע קצר וחד-פעמי, ואילו אחרים סובלים מאירועים חוזרים שאורכם משתנה. מיעוטם (כ - 15% מהם) סובלים מדלקת וליקוי שמיעה משמעותי במשך חודשים ואף שנים .( 1989 .Lous J et. al. 1988, Sorri M. et. al) אם כך, כ - 10%-מהילדים בגיל טרום בית-הספר ושנים ראשונות של בית-הספר היסודי סובלים מליקוי שמיעה בעקבות הדלקת.