
ישראל קים, ירון בנימיני
אומנות לחימה כאומנות: השימוש !מטאפורות לכיול מנטלי ולעיקור הלוחמות מהלחימה
תארנים: לחימה, אומנות, עיקור אגרסיה, אי לוחמות, תמונה מנטלית, מטאפורה, כיול מנטלי.
כיול מנטלי, כטכניקת עיקור האגרסיה או הלוחמות, נמצא בין האקט ההתנהגותי לבין ההתנגדות הרגשית לאקט זה, והוא מתממש באמצעות דימויים מנטליים, מטאפורות. האקט ההתנהגותי מוטבע במערכת העצבים המרכזית כבר בלידה, אך הוא נפרש כתמונה מנטלית שלמה באמצעות סמלים-משמעותיים׳, הבאים לידי ביטוי באינטראקציה -הסימבולית, המעצבת את משמעות האקט ההתנהגותי ויוצרת את ה׳חשיבה׳.
העלאת התמונה המנטלית לתודעה האנושית תלויה בשיתוף הפעולה שבין הניאו-קורטקס לבין המבנים המוחיים הקדומים, כגון ההיפותלמוס וגזע המוח. השימוש בדימויים הללו מתבצע באמצעות אונת המוח הימנית, המטביעה אותם באינטליגנציה הרגשית.
הלחימה כאומנות מצד אחד מדמה מצבי קונפליקט ומצד אחר מדמה את עיקורם. היא עושה זאת באמצעות השימוש בדימויים-מנטליים זהים, בעיקר של חיות, המשמשים כ ׳סמלים-משמעותיים׳ של מצבי רוח רגשיים.
עיבוד הנתונים של פעילות קבוצות גיל ורמת חשיפה דיפרנציאליים באימוני גו-ג׳ו לעומת קבוצת ביקורת מצביע על כך שהשימוש בתמונות מנטליות, בפרט מגיל צעיר, יוצר את המצע לשליטה טובה יותר ברגש, ומשפיע על עיקור הלוחמות מן הלחימה בגיל מאוחר יותר.