קלפים מספרים

מחלקה: הוראת ספרות

מגישות: נטלי בוחבוט, מישל חמדלין, שחראלי סראצ'ה, עדן איציקוביץ וטופז קטאבי

מנחה: ד"ר אורנה לוין

1

מטרה
קידום תהליכי למידה בספרות ברומן 'כל החיים לפניו' של אמיל אז'אר.
איך אנחנו עושים את זה? באמצעות למידת משחק חווייתית עם עמיתים ללמידה או למידה עצמית. 

2

התהליך שעברנו
הפרויקט נולד מתוך צורך לסייע לתלמיד ללמוד לבחינת הבגרות בצורה שתעניין, תסקרן ותרתום ללמידה , אך בד בבד מתוך רצון לנגיש את החומר בצורה מפורטת, עניינית ומדויקת. ולכן, אתגר בו נתקלנו היה איסוף נתונים מקיף וכוללני, לשם כך ערכנו מחקר אודות הנושא ובנינו מאגר שאלות רחב ומגוון. בנוסף, נראות ותהליך עיצוב הפרויקט הוליד אתגרים חדשים ונאלצנו להתגמש ולשנות כיוון לא אחת. וכן, אתגר חשוב לא פחות היה יישום הפרויקט בבתי הספר וזאת משום אילוצים מערכתיים ופדגוגים שאין בכוחנו לשנות. לבסוף, שינסנו מותנים והצלחנו ליישם את הפרויקט על התלמידים, לחוות איתם ולשמוע את דעתם

3

על הפרויקט
הפרויקט מכיל 85 קלפי שאלות (75 אמריקאיות ו-10 שאלות פתוחות) המחולקות ל-8 קטגוריות בצבעים שונים.
למידה עצמית של התלמיד מתרחשת אל מול השאלות המגוונות המחולקות לנושאים שונים לנוחיות התלמיד, ודף עם תשובות לבדיקה עצמית.
למידה שיתופית עם עמיתים ללמידה מתרחשת בתוספת לוח משחק. הלוח מחולק לתחנות התואמות את צבעי הכרטיסיות, ובכל תחנה אליה מגיע השחקן, עליו להרים קלף תואם צבע ולענות על השאלה בכדי להתקדם במשחק

4

היישום בכיתות
חילקנו את הכיתה לשתי קבוצות המתחרות האחת בשנייה. על הלוח הצגנו באמצעות מקרן את הוראות המשחק ואת לוח המשחק.כל תלמיד בתורו גלגל את הקובייה, התקדם אל עבר התחנה והרים קלף. תשובה נכונה זיכתה את הקבוצה שלו להישאר בתחנה אליה הגיע. תשובה שגויה החזירה את השחקן למקומו על הלוח, טרם הטלת הקובייה.הקבוצה המנצחת היא הקבוצה שהגיעה ראשונה אל קו הסיום!