תואר שני בתרבות עם ישראל

M.A.

למה תרבות עם ישראל?

"עם שאינו יודע את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל"(יגאל אלון).
מכל קצוות עולם הגיע העם היהודי לארץ ישראל ולימים הקים כאן את מדינת ישראל. מדינה צעירה. פלא בתוך מזרח תיכון. מדינה שנולדה מצד אחד מתוך תרבויות מפוארות במדינות ערב ומתוך אודים עשנים של שואה. מדינה וחברה שצמחו להיות מעצמה רוחנית ותרבותית עשירה ומגוונת ואימפריה כלכלית וטכנולוגית. מה הסיפור שלנו? מה מייחד אותנו? מה לאורך ההיסטוריה הצליח לשמר את הקיום שלנו בעוד עמים ותרבויות אחרות נכחדו? ויותר מזה, בעת הזו, מה מאפשר לנו להיות מי שאחנו ועם אלו אתגרים אנו מתמודיים ועתידים להמשיך להתמודד?

תואר שני בתרבות עם ישראל יפתח בפניך מנהרת זמן וצוהר להתבוננות עמוקה על הדרך שעשינו מאז ועד היום. נלמד אותך להכיר את עברך, להבין את ההווה וניתן לך כלים לחשוב על העתיד.

תעודת ההוראה, תאפשר לך להעמיק את הידע בתרבות עם ישראל, להורות ולהעביר אותו הלאה ולפתח אותו במערכת החינוך, או להמשיך ללימודי דוקטורט במוסדות השונים.

אז מה לומדים כאן בעצם?

ללמוד היסטוריה מבלי לפסוע בשביליה, זו חצי עבודה. לימודי התואר השני בתרבות עם ישראל באקדמית אחוה מבוססי סיורים בארץ וסדנאות העשרה לצד למידה חווייתית משולבת צפייה בסרטים, נגינה ושירה. 

מאז ועד היום. מקרא ותלמוד לצד נושאים אקטואליים. אלפי שנות היסטוריה בתוכנית לימודים בינתחומית. זוויות שונות ומרתקות חוצות היסטוריה, ספרות, מקרא, אומנות ופילוסופיה של היהדות. השיח כולו יעשה מתוך גישה פלורליסטית, רב תרבותית, שיוויונית וביקורתית, תוך כיבוד השונה וההשקפה האישית של הלומד ועולם אמונותיו. 

תחומי התוכן: נצא איתך למסע רב תחומי במהלכו נחשוף בפניך נושאים תרבותיים מהמקורות והשפעתם על – קולנוע, ספרות ושירה ישראלית מודרנית, אמנות ישראלית, הגות, מגיה ומסתורין, נשים ונשיות, יהדות המזרח, זיכרון השואה ועוד.

כבוגרי התכנית תזכו להשתייך לקבוצה ייחודית, שלה תהיה הזכות והחובה לשמר את מורשת תרבות עם ישראל בקרב הדור הצעיר ובכלל, ותאפשר להבין טוב יותר את מורכבותה של החברה הישראלית ואת ההווה של כל אחד ואחת מאיתנו.

קורסים לדוגמה: בין גרבוז לבבא סאלי – מאגיה ומסתורין בתרבות היהודית, 'חז"ל על הזמן – אלו ערכים מעולמות התלמוד והמדרש ממשיכים איתנו מאז ועד היום? 'קבלה' – מהי הקבלה ומהן העוצמות המיסטיות שלה הניכרות עד ימינו? שירה ישראלית – מי רוצה להיות המשוררת הלאומית? מי היא נעמי שמר, איך הפכה למשוררת הלאומית ומה בשיריה הגדירה ככזו? הסיפורים המפתיעים של התנ"ך, 'פנתרים, פריפריה וחומוס פול – חברה, תרבות ופוליטיקה מזרחית, ועוד.

 

מידע חשוב

תואר ראשון .B.A בממוצע 75 ומעלה.
תואר ראשון .B.Sc בממוצע 70 ומעלה
אין צורך בדרישות מוקדמות ביהדות

ארבעה סמסטרים, במהלכם יתקיימו גם סיורים לימודיים בארץ ובחו"ל.

יום בשבוע (רביעי, 20:45-15:45), חלק מהלימודים מתקיימים במתכונת היברידית.

*מי שיבחר בסיור בחו"ל יידרש בתוספת עלויות.

**פתיחת מסלול הלימודים מותנית במספר הנרשמים.
***ייתכנו שינויים בתוכנית הלימודים ובאופני הלמידה בהתאם לאילוצי המערכת. 

התוכנית מתאימה לאנשי חינוך שרוצים להעמיק את זהותם המקצועית והאישית, המחפשים נתיב להתפתחות מקצועית ומעוניינים להנחיל את מקצוע התרבות הישראלית במערכת החינוך. התוכנית מתאימה גם לבעלי תואר ראשון במדעי החברה והרוח ואקדמאיים עם תארים ראשונים בתחומים אחרים שרוצים להרחיב את השכלתם היהודית. ולכל מי שמחפשים חלון לעולם היהודי, ליהדות הפלורליסטית ולעולם מרתק ועשיר, וזאת ללא צורך ברקע קודם של ידע ביהדות.

למורים ב'אופק חדש' יוכרו 120-140 שעות מלימודי התואר השני לצורך קידום בדרגה

מה עושים בסיום התואר?

אנשי הוראה יוכלו להעמיק את הידע בנושא תרבות עם ישראל וללמד אותה כמקצוע או כתחום ידע נוסף במערכת החינוך. כאקדמאים, בוגרי רב תחומי, מדעי החברה והרוח ותחומים נוספים יוכלו להמשיך ללימודי דוקטורט במוסדות האקדמיים השונים.

מדברי ראש התוכנית לתואר שני בתרבות עם ישראל

ד"ר נמרוד זינגר

תואר שני בתרבות עם ישראל ייקח אותך למסע שיחבר ויחזק את שורשיך בארץ זבת החלב והדבש הזו. יספר את סיפורו של כור ההיתוך שנוצר בארץ ישראל, במיוחד אחרי מלחמת העצמאות, וישלב בתוכו מגוון רחב ועשיר של השפעות תרבותיות. תואר שני בתרבות עם ישראל מזמין אותך להיות חלק מקבוצה ייחודית שתהיה לה אחריות לשמר את הסיפור ולהעבירו הלאה – סיפורה של מורשת התרבות הישראלית. עולם היהדות הוא רב פנים ויש לו קשר הדוק עם החיים בתוך ההקשר הישראלי הרחב. כפועל יוצא מזה, התרבות הישראלית היא מכלול המורשת והיצירה היהודית, שמגדירה את הזהות שלנו כאומה בכלל וכבני אדם בפרט. מטרת התוכנית היא להכיר בתרבות היהודית ולאהוב אותה על כל מגזריה השונים של החברה הישראלית. הלימודים נותנים דגש על כיבוד השונה וההשקפה האישית של כל סטודנט על כל אמונותיו. מסרים ערכיים, ערכים ואמונות - כל אלה יהוו חלק אינטגרלי ובלתי נפרד לאורך כל התהליך הלימודי.

למה לבחור ללמוד באקדמית אחוה?

כי זה תואר יחיד ומיוחד

התואר שיחבר אותך לשורשים של עם ישראל, המורשת היהודית והתרבות היהודית והישראלית היהודית ויציג בפניך אספקטים שונים המרכיבים את החיים שלך ושל החברה הישראלית בת זמננו.

כי אנחנו מחוברים לשורשים

האקדמית אחוה מספרת את סיפורה של התפתחות ההשכלה בישראל בכלל ובמרחב הדרום בפרט. היא מראה לתהליך – מאיפה התחלנו ולאן אנו צועדים בבטחה – קדימה ולמעלה.

כי אנחנו מחוברים לעשייה

הלמידה היא גם בכיתה, גם בשטח. ניתן לך טעימה ממה שמצפה לך בהמשך ונחשוף אותך לעשייה פורצת דרך, שתעורר את הסקרנות והדמיון.

כי האקדמית אחוה דוגלת במצוינות, בתנועה קדימה, בהובלה

האקדמית אחוה מובילה בחדשנות בתוכניות הלימודים וגם בדרכי הלמידה, באווירה הלימודית המזמינה, המאפשרת.

כי אחוה נותנת יחס של מכללה בשכר לימוד אוניברסיטאי

באחוה לומדים בקבוצות קטנות ומקבלים יחס אישי. זו כבר השנה הרביעית ברצף שאנחנו זוכים במקומות הראשון והשני בסקר שביעות רצון הסטודנטים ברמה הארצית!

כי הסגל שלנו מסור להצלחה שלך

סגל התוכנית מורכב מפרופסורים ודוקטורים מנוסים, נשות ואנשי שטח ומחקר, שילוו אותך אישית לאורך כל התואר.