"*" אינדוקטור שדות חובה
מתעניינים/ות בלימודים? השאירו פרטים ונחזור אליכם/ן
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם או חייגו כבר עכשיו 3622*
"*" אינדוקטור שדות חובה
1. כללי
לימודי "הפרעות בתקשורת" כוללים לימודים עיוניים, קליניים, מעבדות וסדנאות. תקנון זה מתייחס לצרכים הייחודיים של החוג.
2. בריאות המועמד/ת
כדי להתקבל ללימודי "הפרעות בתקשורת", חובה על כל סטודנט/ית לספק טופס "הצהרת בריאות" חתום על ידי הרופא המטפל ולהעלותו ל"מידע אישי" (עדכון פרטים/מסמכים חסרים/אישור רפואי חתום ע"י רופא משפחה).
3. בריאות הסטודנט/ית וחיסונים
א. הסטודנטים/יות בתכנית ל"הפרעות בתקשורת" יידרשו לקבל חיסונים ו/או בדיקות בהתאם לנהלים המתחייבים על ידי משרד הבריאות והמקובלים במוסדות אקדמיים דומים עבור מקצועות הבריאות.
ב. הסטודנטים/יות ישלימו את החיסונים הנדרשים, ויעלו ל"מידע אישי" (עדכון פרטים/מסמכים חסרים/חיסונים) את נספח החיסונים של משרד הבריאות עד ל-1 באפריל של שנת הלימודים הראשונה.
סטודנט/ית שלא י/תמלא חובה זו לא י/תוכל להתחיל בהתנסות הקלינית. אם יידרשו חיסונים נוספים על ידי המוסד הרפואי בו מתקיימת ההתנסות – יבוצעו חיסונים אלה על פי ההנחיות, לפני מועד תחילת ההתנסות במוסד זה.
ג. במקרים בהם עולה ספק לגבי מצב בריאותו הגופני או הנפשי של הסטודנט/ית, המחלקה רשאית להתייעץ ולדרוש מהסטודנט/ית להיבדק על ידי מומחים.
4. הצהרת סודיות
הסטודנטים/יות יתחייבו לשמור על פרטיותם של המטופלים, התלמידים, החוסים ובני משפחותיהם במוסדות הרפואיים והחינוכיים בהם יבקרו במהלך ההתנסות הקלינית. הסטודנט/ית יחתמו על טופס הצהרת סודיות וכן הצהרה בדבר אתיקה מקצועית (נספח 1).
5. מסמכים נוספים
א. הסטודנטים/יות יחתמו על מסמך קוד לבוש (נספח 2).
ב. הסטודנטים/יות יחתמו על נוהל חיסונים. (נספח 3).
ג. הסטודנטים (גברים) ימציאו למזכירות החוג אישור משטרתי בדבר היעדר רישום פלילי בתחילת כל
שנה אקדמית ובטרם יציאה למקומות ההתנסות.
ד. ייתכנו מסמכים נוספים שהסטודנטים/יות יידרשו לחתום עליהם במהלך הלימודים.
6. פטורים
א. בקשה לפטור מקורסים על סמך לימודים קודמים תוגש לרכזת הסטודנטים של התכנית עד ליום תחילת הלימודים של הסמסטר בו נלמד הקורס על גבי טופס מיוחד שניתן להגיע אליו באופן מקוון דרך אתר המכללה: סטודנטים/קישורים מהירים/טפסים נהלים ותקנונים אקדמיים/טופס הגשת בקשה לפטור. לטופס יש לצרף גיליון ציונים וסילבוס. במידה והפטור מאושר, רכזת החוג תעדכן את הפטור בתיק האישי של הסטודנט/ית לפני תום תקופת השינויים.
ב. לתשומת ליבכם: האחריות בכל הנוגע לפטורים הינה של הסטודנט/ית.
7. נוכחות בשיעורים
א. קיימת חובת נוכחות מלאה בכל הקורסים העיוניים, תצפיות, מעבדות וסדנאות.
ב. במקרה של היעדרות מוצדקת על הסטודנט/ית להביא אישור למרצה הקורס.
8. ימי עיון, סדנאות ואירועים חריגים
א. במהלך השנה יתקיימו ימי עיון, סדנאות ואירועים בנוסף לתכנית הלימודים. באירועים אלו קיימת חובת נוכחות.
ב. בפעילות אשר מתקיימת בזום – ישנה חובת נוכחות מלאה וסינכרונית, עם מצלמות פתוחות בלבוש הולם ובסביבה המתאימה ללימודים.
ג. קיימת חובת נוכחות גם באירועים שיתקיימו בימי שישי.
ד. קיימת חובת נוכחות גם באירועים שיתקיימו בחופשות סמסטר.
9. אנגלית
הסטודנטים/יות יסיימו את כל חובות הלימודים באנגלית עד סוף השנה הראשונה. זהו תנאי מעבר להמשך הלימודים בשנה שלאחר מכן.
10. ציון מסכם בקורסי ההתנסות הקלינית
בקורס התנסות קלינית בשפה, דיבור ותקשורת יינתן ציון עובר / לא עובר, בהתאם לקריטריונים המפורטים בסעיף 15.
11. בחינות
ציון "עובר" במבחנים בכל המקצועות הוא 60 ומעלה. גם בקורסים בהם המבחן איננו מהווה 100% מהציון, על הסטודנט/ית לעמוד בתנאי זה.
12. עבודות
א. עבודה יכולה להיות בנוסף או במקום בחינה, לפי שיקול דעתו/ה של המרצה. מועד מסירת העבודה יהיה בשיעור האחרון של הקורס או במועד אחר שקבע/ה המרצה בתיאום עם מדור בחינות. אם העבודה לא תוגש בזמן, הסטודנט/ית י/תצטרך לחזור על הקורס, אלא אם כן המרצה אישר/ה דחייה במועד הגשת העבודה.
ב. על הסטודנט/ית לשמור עותק של עבודתו/ה למקרה של אובדן העבודה.
ג. חובה להגיש את העבודה במועד שנקבע. במקרה שהסטודנט/ית לא הגיש/ה עבודה במועד שנקבע על ידי המרצה ו/או קיבל/ה ציון נכשל, עליו/ה לחזור על הקורס.
ד. בכל הקורסים בהם חלה חובה להגיש עבודה, תוגש עבודה מודפסת במודל בהתאם להנחיית מדור בחינות.
13. התנסות קלינית
בשנים א'-ד' מתקיימת מקביל ללימודים האקדמיים במכללה התנסות קלינית בשטח.
ההתנסות הקלינית מהווה חלק מרכזי בתכנית הלימודים ומתקיימת בימים המיועדים לכך במערכת. חובת הנוכחות, כמו בכל קורס, היא של 100%.
ההתנסות הקלינית עשויה להתקיים בשעות הבוקר או בשעות אחה"צ. בימים המיועדים להתנסות הקלינית רשאית המחלקה לעשות שינויים בתכנית בהתאם לצרכים ואל לסטודנט/ית להתחייב בימים אלו למטלות אחרות (עבודה).
בשנת הלימודים השנייה, השלישית והרביעית עשויים השיבוצים להתנסות הקלינית להתפרס על פני שלושה סמסטרים, כולל סמסטר קיץ. ייעשה מאמץ להתחשב בהעדפות הסטודנטים לגבי אזור השיבוץ, אך אין המחלקה מתחייבת לכך.
א. היעדרות מהתנסות
– יש לדווח על כל היעדרות, מכל סיבה שהיא, טרם ההתנסות, ישירות לצוות הפרקטיקום, על פי ההנחיות שיינתנו לסטודנטים/יות.
היעדרות שתמצא מוצדקת ע"פ שיקול דעת המנחה וצוות הפרקטיקום תושלם בתיאום ובאישור של האחראית על ההתנסות בלבד.
היעדרות הנובעת מסיבות כגון שירות מילואים, לידה, חופשת לידה, אשפוז וסיבות נוספות שבעטיין נשבר רצף ההתנסות – יש לדווח ככל הניתן מראש לצוות הפרקטיקום. ההתנסות הקלינית מחייבת נוכחות קבועה ורצופה. במקרים שלא ניתן יהיה לבצע את ההתנסות, מהסיבות המצוינות לעיל, תיתכן הפסקת ההתנסות וקיומה במועד מאוחר יותר. במקרים אלה יש להביא בחשבון הארכת תקופת הלימודים.
חשוב להבין: בלי השלמה מלאה של כל ההתנסויות לא ניתן לסיים את התכנית.
ב. נסיעות
בשל מגוון מקומות ההתנסות, ההגעה למקומות ההתנסות כרוכה בנסיעות מרובות ולעיתים מרוחקות. על הסטודנט/ית להיערך לכך מראש. סטודנטי/ית שלא י/תגיע למקומות ההתנסות אליהם שובצ/ה מטעמי מרחק, ההתנסות שלה/ו תופסק לאלתר. המערכת לא מתחייבת להמציא לסטודנט/ית מיקום אחר. במקרים אלו יש להביא בחשבון הארכת לימודים או הפסקתם.
ג. הריונות וחופשות לידה
סטודנטיות מתבקשות להודיע לרכזת הסטודנטים ולצוות הפרקטיקום על היריון ומועד משוער ללידה, מוקדם ככל הניתן, מבלי לפגוע בצנעת הפרטיות, וזאת לצורך היערכות בניית תכנית התנסויות מותאמת.
14. כללי התנהגות הולמת התנסות הקלינית
א. הגעה וסיום יום התנסות ייקבעו על פי שעות עבודת הקלינאית בשטח, בהודעה מראש. הסטודנטים/יות ייערכו להגעה על פי השעות שנמסרו להם, ללא שינוי מצד הסטודנט/ית.
ב. הסטודנטים/יות יידרשו לשמירה על כללי האתיקה ביחס למטופלים כולל הזכות לפרטיות ולסודיות רפואית.
ג. הסטודנטים יידרשו לחתום על הסכם סודיות בהתאם לדרישת המוסד אליו שובצו.
ד. הסטודנטים/יות יידרשו למתן יחס מכבד כלפי הצוות ונהלי העבודה במקום.
ה. הסטודנטים/יות יידרשו לקיים את הנחיות המדריכים במקום.
ו. הסטודנטים/יות יגישו תכנית טיפול מבעוד מועד במידה ונדרשת.
ז. הסטודנטים/יות יידרשו ללבוש הולם שאיננו חשוף, ומותאם לפי המקובל בקרב אוכלוסיית היעד, כולל התאמת לבוש למקומות התנסות דתיים וחרדיים.
ח. אין לאכול, ללעוס מסטיקים או סוכריות בחדר הטיפול או בעת קבלת הדרכה.
ט. יש לכבות טלפונים ניידים ולהימנע משיחות ומסרונים בחדר הטיפול או בעת קבלת הדרכה.
15. על מנת לקבל ציון עובר בכל אחת מתקופות ההתנסות הקלינית יש לפעול כראוי ובאופן מצטבר:
א. נוכחות בכל מועדי ההתנסות.
ב. ביצוע ההנחיות כפי שמפורטות בהנחיות הניתנות בתחילת הקורס, כולל הגשת דו"חות, מערכי טיפול ו/או תיק סיכום התנסות.
ג. בהתנסות הקלינית בשנים ב-ד תידרש קבלת משוב חיובי מהמדריכות במקומות ההתנסות.
ד. במקרה של כישלון בהתנסות הקלינית באחד ממקומות ההתנסות, יובא המקרה בפני ועדת ההוראה של המחלקה. אם הוועדה תחליט על מתן הזדמנות נוספת במקום התנסות אחר, י/תחויב הסטודנט/ית בתשלום נוסף עבור התנסות זו.
16. פירוט תכנית ההתנסות הקלינית:
שנה א'
סמסטר א': הסטודנטים/יות יערכו תצפיות בפעוטונים ובגני ילדים וישתתפו בסדנאות במכללה.
סמסטר ב': יתקיימו ימי התנסות קלינית במכללה בתחום השמיעה.
שנה ב'
הסטודנט/ית י/תשובץ למספר ימי תצפית, במספר תחומים בכל סמסטר, ע"פ תכנית הכוללת תצפיות במקומות טיפול שונים וכן סדנאות מותאמות במכללה.
א. על הסטודנט/ית להתייצב במקום ההתנסות בשעה שנקבעה. איחור של למעלה מחצי שעה יבטל את יום התצפית. יש להודיע על כל איחור בין אם מתוכנן ובין אם לא צפוי הן למדריכה הקלינית במקום ההתנסות והן לאחראית על ההתנסות הקלינית.
ב.הסטודנטים/יות ימלאו נוכחות באופן דיגיטלי בקישור מיוחד שיקבלו לצורך כך.
ג. בשל קושי להשלים ימי התנסות קלינית וחובת נוכחות מלאה בימי ההתנסות, סטודנט/ית שי/תיעדר למעלה מפעמיים מימי התצפית במהלך השנה לא י/תוכל להמשיך להתנסות הקלינית בשנה ג'.
ד. במקרה שנדרשת השלמה של יום תצפית מחוץ למוסד, י/תחויב הסטודנט/ית לשלם על יום התצפית (לפי העלויות הנהוגות במקומות ההתנסות).
ה. אין לנסות לבצע שינוי או החלפה של יום התנסות קלינית באופן עצמאי מול מקום ההתנסות, אלא אך ורק תוך אישור ותיאום עם צוות הפרקטיקום.
ו. על הסטודנט/ית לנהוג בצורה הולמת ועל פי כללי האתיקה שהוא/היא חתום/ה עליהם.
שנים ג'-ד'
א. הסטודנטים יתנסו במהלך השנים ג' ו-ד' ב-5 מקומות התנסות בשטח, הכוללים תחומים שונים. התנסות בתחום הדיבור תתפרס על פני כ-12 מפגשים (דיבור). התנסות בתחום השמיעה תתפרס על פני כ-20 מפגשים. החלוקה להתנסויות על פני הסמסטרים תיערך על פי תכנית אישית שתינתן לכל סטודנטי/ית באופן אישי.
ב. שעת הגעה ושעת סיום של יום התנסות תיקבע על ידי הקלינאית המדריכה ותתואם מול הסטודנט/ית מראש. אין לקצר יום התנסות ללא קבלת אישור ותיאום. על הסטודנט/ית להתייצב במקום ההתנסות בשעה שנקבעה. איחור של למעלה מחצי שעה יבטל את יום ההתנסות. יש להודיע על כל איחור בין אם מתוכנן ובין אם לא צפוי לאחראית על ההתנסות הקלינית.
ג. במקרה של איחור או היעדרות מיום התנסות קלינית, י/תחויב הסטודנט/ית לשלם על יום התנסות (לפי העלויות הנהוגות במקומות ההתנסות).
ד. כל שינוי או החלפה של יום התנסות קלינית ייעשה רק באמצעות האחראית מטעם החוג ולא באופן עצמאי על ידי הסטודנט/ית.
ה. הסטודנטים/יות ימלאו נוכחות באופן דיגיטלי בקישור מיוחד שיינתן להם לשם כך. יש חובה למלא נוכחות בכל יום התנסות בשטח.
ו. על הסטודנט/ית להתנהג בצורה הולמת ועל פי כללי האתיקה.
ז. על הסטודנט/ית למלא את כל חובות ההתנסות הקלינית כפי שהוגדרו בתחילת שנת הלימודים על ידי האחראית, כולל הגשת מערכי טיפול, דו"חות ואחרים.
ח. כל סטודנט/ית י/תקבל הערכה על תיפקודו/ה במהלך תקופת ההתנסות הקלינית על ידי קלינאי/ות התקשורת שהדריכו אותו/ה. הערכה זו תובא בחשבון בהערכה הכללית של הסטודנט/ית.
17. תנאי מעבר משנה לשנה
א. המעבר משנה לשנה מותנה בממוצע ציונים של 75, וציון "עובר" בכל אחת מתקופות ההתנסות הקלינית, וכן בסיום כל חובות הלימוד באנגלית.
ב. במידה וסטודנט/ית נכשל/ה בקורס המהווה דרישת קדם לקורס אחר, לא י/תוכל להשתתף בקורסים המתקדמים בטרם חזר/ה על הקורס ועמד/ה בהצלחה בכל הדרישות של הקורס. במקרה זה עליו/ה לפנות למחלקה לתכנון המשך לימודיו/ה.
ג. במידה וסטודנט/ית נכשל/ה בשני קורסים הנלמדים באותה שנת לימודים, לא י/תוכל להירשם אוטומטית לקורס חוזר. מקרה זה יובא בפני ועדת הוראה. הוועדה תמליץ אם להפסיק את הלימודים או לאפשר חזרה על אותם קורסים בהם נכשל/ה. האפשרות לחזור על אותם קורסים ניתנת לסטודנט/ית פעם אחת בלבד במשך תקופת הלימודים. אם הסטודנט/ית י/תעמוד בהצלחה בשנת הניסיון, י/תוכל להצטרף בשנה שלאחר מכן למחזור שמתחתיו/ה.
ד. במידה וסטודנט/ית נכשל/ה בשלושה קורסים (בפעם הראשונה בה נלקח הקורס) או יותר בשנת לימודים אחת – יופסקו לימודיו/ה. ועדת הוראה תוכל במקרים חריגים או בנסיבות מיוחדות המצדיקות זאת – לאפשר לסטודנט/ית שנת ניסיון כאמור לעיל במהלכה י/תחזור הסטודנט/ית על הקורסים בהם נכשל/ה.
18. ועדת הוראה
מסמכותה של ועדת ההוראה המחלקתית לדון ולקבל החלטות בכל נושא של התנהלות הסטודנט/ית. בפני הוועדה תועלנה סוגיות הקשורות לאתיקה, משמעת, התנהלות אקדמית וכל התנהגות שתימצא בלתי ראויה לאיש/אשת מקצוע עתידי בתחום הטיפול. לאור הייחודיות של החוג המכשיר אנשי ונשות טיפול ישנה חשיבות עליונה להתנהגות הכללית של הסטודנט/ית במהלך שנות לימודיו/ה.
19. הפסקת לימודים
א. ועדת ההוראה זכאית בכל עת להפסיק את לימודיו/ה של הסטודנט/ית מהסיבות הבאות:
1. אי עמידה בדרישות המעבר משלב לשלב בהתאם לתכנית הלימודים.
2. אי מילוי חובות בהתאם לתכנית הלימודים.
3. התנהגות שאינה הולמת את כללי ההתנהגות האישית והמקצועית, וניתנה התראה בכתב על ידי הנהלת החוג ו/או אחד המרצים.
4. סטודנט/ית שבריאותו/ה הגופנית או הנפשית עלולה לסכן את עצמו ו/או את האנשים עימם נדרש/ת לבוא במגע עם מומחים.
5. סטודנט/ית שעבר/ה עבירת משמעת הנוגדת את נוהלי המכללה ואשר ועדת המשמעת קיבלה החלטה בדבר הפסקת לימודיו/ה.
6. אי התאמה בתפקוד בתקופת ההתנסות הקלינית ובמידה ודיווחי המדריכים יצביעו על אי התאמה לעסוק במקצוע הפרעות בתקשורת.
7. התנהגות שאיננה הולמת כוללת הפרעות חוזרות ונשנות בשיעורים, איחורים, דיבור בלתי הולם למרצים, הצוות הקליני והצוות המנהלי.
א. בתצפיות ובהתנסות הקלינית תיעשה הקפדת יתר על דיווחי המדריכים בכל הקשור בהתנהגות.
ב. בכל מקרה של החלטה על הפסקת לימודים, תינתן לסטודנט/ית אפשרות לשימוע בפני ועדת ההוראה.
ג. בכל מקרה של דיון על הפסקת לימודים, תישלח לסטודנט/ית הודעה בכתב
ד. הסטודנט/ית רשאי/ת להגיש ערעור בכתב לדיקן הפקולטה על ההחלטה להפסיק את לימודיו, לא יאוחר מ-14 יום לאחר שקיבל/ה את ההודעה על הפסקת הלימודים, ובתנאי שלימודיו/ה לא הופסקו כתוצאה מעבירת משמעת.
הפסקת לימודים וחופשה מלימודים ביוזמת הסטודנט/ית על פי תקנון המכללה ובאישור המחלקה להפרעות בתקשורת.