אות החלוצים החדשים לפרופ' יפעת ביטון נשיאת אחוה

פרופ’ יפעת ביטון, נשיאת האקדמית אחוה, נבחרה לקבל את 'אות החלוצים החדשים'. את האות קיבלה פרופ’ ביטון בטקס שהתקיים באוניברסיטה העברית בירושלים, בהשתתפות אנשי אקדמיה, רוח ופוליטיקאים. 

'אות החלוצים החדשים' הוא מיזם של נשיא האיגוד הספרדי העולמי, פרופ' שמעון שטרית, ובשיתוף עם משרד התרבות והספורט והקרן הקיימת לישראל. האות הוענק למייסדי ערי הפיתוח, המושבים ושכונות הערים בתקופת העלייה וההתיישבות ולבני הדור השני להם, שהמשיכו בפועלם החלוצי. 

האות מבקש להעלות על נס את אותם מאות אלפי העולים מארצות ספרד והמזרח שתרמו בחלוציותם לביסוס הארץ ולצמיחתה. חלוצים אלה, שעלו לישראל במהלך השנים המכוננות, התיישבו בערי הפיתוח ואזורי הספר, עברו את תלאות הקליטה, עסקו בסלילת כבישים, פיתוח היישובים, חקלאות, בניין, חינוך ושירותים רבים. היה זה דור שהניח תשתית לביצורה של הכלכלה, החברה והמדינה ולכן ראוי להוקיר לו תודה ולציין את תרומתו הגדולה לפיתוח הארץ ולהישגיה של הציונות. האות מהווה תיקון העוול ההיסטורי שנגרם לו בדחיקת תרומתו לקרן זווית. 

בספרו 'חלוצים בדמעה' הגדיר פרופ' שטרית דור זה כבעל חלוציות משלו, כך שהקמת דימונה, נתיבות, חצור, לוזית דומה באיכותה לזו של הקמת דגניה, חניתה, נהלל ויגור בדורם. עוד הגדיר כחלוצים את בני ובנות אותם חלוצים שעלו לישראל, אשר המשיכו את מורשת הוריהם והורי-הוריהם, ותרמו לקידום בניין הארץ בפריפריה, בדרכים שונות. 

פרופ' ביטון, בדברי הברכה שנשאה באירוע אמרה: "חלוציות היא מעשה נמשך. אם הדור הראשון עסק בבניית תשתיתיות הבסיס למדינה, תפקידנו הוא לקדם את תשתיות ההמשך שלה: במשפט, בחינוך, בפוליטיקה. על כולנו מטילה האות הזו לא רק ייקר, אלא בעיקר חובה ואחריות להמשיך מסע חלוצי זה של הורינו. לאחר עשורים של פיתוח ההגנה על השוויון בעולם המשפט, אני ממשיכה מהלך זה בתחום החינוך בנשיאותי במכללת אחוה".