הנגשה לסטודנטים עם מוגבלויות – על כל שאלה תשובה

מה כדאי לי לדעת?

מומלץ לפנות לרכזת הנגישות, תמרי גלעד יקונט, 08-8588171 [email protected]
הרכזת מעניקה ליווי אישי הכולל מעטפת תמיכה, בכל הנוגע לצרכי הסטודנט הלימודים והחברתיים. כלל תיווך מול אנשי סגל אקדמי ומנהלי, התאמות בלמידה ובהיבחנות.

ייתכן, אך לא בהכרח. התאמות בבחינות הבגרות אינם זהות להתאמות בלמידה והבחינות בעולם האקדמי בתכנים, בצורתם, במטרותיהם ואפילו בסוגי ההתאמות האפשריות. לכן ייתכנו הבדלים בין התנאים המאושרים בבחינות הבגרות ובין ההתאמות הניתנות בלמידה בהבחנות באקדמיה.

כל סטודנט במכללה מתמודד עם מוגבלויות יכול לפנות בקשה לוועדת התאמות. הבקשה מחויבת צירוף מסמכים עדכנים מהשנה האחרונה של גורם טיפולי מקצועי (לא כולל רופא משפחה). הפנייה לוועדת התאמות מתבצעת דרך המידע האישי: אפשרויות נוספות >בקשות > פורום ועדת התאמות. יש להגיש בקשה מוקדם ככל הניתן ממועד השלמת הליך הקבלה ללימודים, ולא יאוחר מחודש מפתיחת הסמסטר. פנייה מוקדמת תאפשר להעריך ולהיערך באופן מיטבי למכלול הצרכים הנדרשים להנגשת הלמידה וההיבחנות בהתאם לתוכנית הלימודים.

ועדת התאמות מסתמכת על מסמכים של גורם מומחה בלבד כגון: אורתופד, פסיכולוג, מרפה בעיסוק. מסמכים מרופא משפחה לא מתקבלים.

אנחנו רוצים להתאים לכל נבחן את התנאים שהוא זקוק להם היום. התפקוד בתחומים שונים, עשוי להשתנות במהלך השנים בשל מגבלה/לקות. לכן במקרים רבים אין ביכולתנו להגיע להחלטה בדבר התנאים הדרושים לנבחן ללא תיאור עדכני של התפקוד בתחומים הרלוונטיים. עם זאת, אנחנו דנים גם בפניות המלוות במסמכים חלקיים או לא מעודכנים ולעיתים מאשרים התאמות זמניות עד הגעת המסמכים העדכניים.

אני יכול לדבר עם פורום ועדת התאמות על הבעיה שלי?

קביעה מקצועית והוגנת של התאמות חייבת להתבסס בעיקרה על נתונים המשקפים את התפקוד לאורך השנים במגוון תחומים הקשורים. שיחה אישית עם אדם, מקיפה ככל שתהיה, אינה יכולה להחליף נתונים שנאספו באופן מקצועי ועקבי. לכן איננו מקיימים פגישות אישיות. עם זאת, כיוון שנקודת המבט האישית שלכם חשובה לנו, אנחנו מבקשים שתענו בתשומת לב על השאלון למבקש. תשובות מפורטות בשאלון זה יסייעו לנו לקבל תמונה מקיפה על תפקודכם ועל קשייכם. אם חשוב לכם להדגיש או להבהיר נתונים מסוימים שלא במסגרת השאלון לפונה, אתם מוזמנים להוסיף לפנייתכם גם מכתב אישי. במקביל לשליחת מסמכים ניתן לתאם פגישה עם רכזת הנגישות במייל: [email protected]

כדי לקבל החלטה על התאמות, ועדת התאמות בוחנת מספר פרמטרים כגון הקשר בין המידע על אופי המגבלה שלכם ובין ההתאמה הנדרשת וכן שיקולים אקדמיים. בחינת הבקשה נעשתה בהקפדה רבה ומתוך שאיפה להוגנות כלפי כל ציבור הסטודנטים. אנחנו עושים מאמץ לדייק ככל האפשר במתן התאמת, מכיוון שהתאמה לא הולמת עלולה להפלות את הנבחן לרעה או לטובה יחסית לנבחנים האחרים.

יש להמתין לקבלת תשובה מוועדת ההתאמות עד כ-45 יום מתאריך ההגשה בבקשה. התשובות מתקבלות במידע האישי > הודעות אישיות.

אפשר לשלוח מסמכים נוספים, חשוב להקפיד לא לפתוח בקשה חדשה אלה להוסיף לבקשה הקודמת.

אם ברשותכם מסמכים שלא צורפו לבקשה הראשונה, תוכלו לשלוח אותם ולבקש דיון חוזר בעיניינכם תוך התחשבות במסמכים שהוספתם. לחלופין, גם אם אין בידיכם מסמכים חדשים, באפשרותכם לצרף מכתב ערעור מנומק עם בקשה לדיון חוזר בעניינכם. מייל לערעור: [email protected]

האם אני יכול לקבל סיוע נוסף מחוץ למכללה?

סטודנטים המתמודדים עם מגבלה יכולים פעמים רבות לקבל עזרה משמעותית מביטוח לאומי, הכוללת שיקום מקצועי, סיוע במימון לימודי התואר או המקצוע והוצאות הנלוות ללימודים, כמו ציוד עזר, קצבה ותמיכה לימודית מוגברת (בהתאם לאופי המגבלה ואחוזי הנכות).
תמיכה נוספת אפשרית גם ממשרד הביטחון, משרד הבריאות וממנהל מוגבלויות במחלקות הרווחה. אנחנו מסייעים לסטודנטים לממש את זכיותיהם מול הגורמים: ביטוח לאומי, סל שיקום משרד הביטחון.