השפעת פלפל צ'ילי על תמותת חיידקים

מחלקה: הוראת המדעים

מגישה: אמל אלאסד

מנחים: ד"ר עומר פליק וד"ר עדנה נהון-רובין

1

החיידקים הם יצורים חד תאיים, פרוקריוטים (חסרי קרום גרעין), החיידקים יכולים להתקיים בסביבות מחיה מגוונות, קיימים חיידקים שיכולים לחיות בטמפרטורה מעל טמפרטורת הרתיחה של המים, ויש חיידקים היכולים לחיות באזורים שבהם הטמפרטורה הרבה מתחת נקודת הקיפאון, קיימים חיידקים העמידים לרמות קרינה גבוהות. יש חיידקים החיים בגופנו והם חשובים מאוד לבריאותנו, ובנגוד לחיידקים אלה יש חיידקים שגורמים לזיהום ויכולים לגרום
למחלות באדם.
כיום ניתן לטפל ברוב המחלות הזיהומיות שמקורן בחיידקים, באנטיביוטיקה (חומר הפוגע בהתרבות החיידק), אך בשנים האחרונות מתגלים חיידקים רבים העמידים לסוג מסוים של אנטיביוטיקה ואף כאלו העמידים למספר סוגים.
החוקרים מחפשים חומרים טבעיים שפועלים כאנטיביוטיקה טבעית ויכולים להחליף אנטיביוטיקה סינטטית למשל שום, דבש, שמן אורגנו, כורכום, תמצית
עלי זית, ג'ינג'ר, פלפל צ'ילי.
קיימים מחקרים המראים שפלפל צ'ילי פועל כחומר כאנטי-בקטריאלי וכי הוא מראה תכונות אנטי פטרייתיות. מחקרים הצביעו על החומר האחראי לחריפות של
פלפלת הצ'ילי קפסאיצין, כחומר המעכב באופן ספציפי את הגידול של חיידקים.
השערת הניסוי נשענת על כך שככל שהנפח של פלפל צ'ילי גבוה יותר, התרבות וחיות החיידקים תרד.

2

מערכת הניסוי כללה:
הביקורת: חיידקי E.coli שגדלים על LB ללא צ'ילי. טיפולים :טיפול 1:חיידקי E.coli שגדלו על LB +250מיקרוליטר תמיסת פלפל צ'ילי, טיפול 2: חיידקי E.coli שגדלו על LB+של 500 מיקרוליטר תמיסת פלפל צ'ילי, טיפול 3: חיידקי E.coli שגדלו על LB+ 1 מילילטר תמיסת פלפל צ'ילי.

3

מהלך הניסוי: המסנו פילפל צילי כתוש בחומר אורגני Dimethyl sulfoxide (DMSO), הכנו ארבעה ארלנמיירים + 50מ"ל LB, לכל ארלנמייר הוספנו מושבה של החיידק E.coli, הוספנו פלפל צ'ילי, מומס ב-DNSO, לפי הטיפולים המוזכרים במערכת הניסוי.
הארלנמיירים הוכנסו לאמבט 37 מעלות צלזיוס למשך 24 שעות.
מדדנו בספקטרופוטומטר את עכירות התמיסה (מדד לריכוז החיידקים).

4

מטרת החקר הייתה לבדוק את השפעת פלפל צ'ילי על תמותת החיידקים E.coli. כדי לבדוק זה השתמשנו בנפחים שונים של פלפל צ'ילי מומס ב-DMSO. בדקנו את ההתפתחות החיידקים בעזרת מכשיר הספקטרופוטומטר .
מהתוצאות עולה כי ישנה השפעה של נפחים שונים של פלפל צ'ילי על ממוצע העכירות, בתוצאות נראה כי בנפח של 250 היה ממוצע עכירות הגבוה ביותר ביחס לשאר הנפחים, וגם רואים שטיפול הבקרה 'ללא פלפל צ'ילי' היה הנמוך ביותר משאר הטיפולים השונים.
החיזוי שלנו היה אם ה'צילי משפיע על תמותת החיידקים אז ככל שנפח הצ'ילי יעלה נקבל עכירות נמוכה יותר, אבל התוצאות לא היו מתאימות לחיזוי שלנו משום שקבלנו ממוצע עכירות גבוה בכל הטיפולים, למשל ממוצע של עכירות ב-ml500 תמיסת פלפל צ'לי היא 0.99.

5

בסקירת הספרות מצאנו כי החיידקים רגשים לחומרים פעילים בפלפל צ'ילי כמו 'קפסאיצין' שמסוגלים לפגוע בהתחלקות התא של החיידקים, אבל לפי התוצאות בניסוי פלפל צ'ילי לא השפיע על גידול החיידקים והיה גידול של חיידקים בכל הטפולים השונים של פלפל צ'ילי. לכן, לפי תוצאות הניסוי, יש לדחות את ההשערה
שאומרת "שככל שריכוז הפלפל צ'ילי יהיה גבוהה יותר תמותת החיידקים תעלה".
אנחנו משערים שהסיבה לקבלת תוצאות שונות ממה צפינו היא, שהשתמשנו בפלפל כתוש ולא בחומר הפעיל ה'קפסאיצין', ולכן ריכוז ה'קפסאיצין' היה נמוך ולא הייתה השפעה משמעותית על גידול החיידקים.