המעבדה לחקר הורות במצבים מאתגרים

על המעבדה

מטרת המעבדה לחקר ההורות במצבי לחץ היא להעמיק ולהרחיב את הנרטיבים ההוריים תוך רגישות מובהקת לחוויות מאתגרות. לשם כך, בוחרות ד"ר בלהה פריינטה פסיכולוגית חינוכית וסגנית ראשת התוכנית לתואר שני בפסיכולוגיה חינוכית באקדמית אחוה וד"ר יעל ברק-לוי ראשת התחום לחינוך מיוחד והוראה לגיל הרך במכללה, להתמחות במחקר מעורב המשלב שיטות איכותניות, כמותיות וקטגוריאליות. גישה זו מאפשרת נקודת מבט רחבה וכן העמקה בחששות הייחודיים שמביעים ההורים והמטפלים.

מחקרן של בלהה ויעל, חוקרות בעלות שם בתחום התנסויות הוריות במצבים מאתגרים, בוחן את החוויה ההורית מכל ההיבטים, מתוך ראייה הוליסטית המתמקדת בילדים ובצרכיהם, ביחסים בתוך המשפחה ובאינטראקציות של ההורים עם כל מערכות הטיפול הנלוות. זאת, בדגש על רגישות חברתית ותרבותית ותוך התבוננות באוכלוסיות המגוונות מהן מורכבת החברה הישראלית.

ד"ר בלהה פריינטה

פסיכולוגית חינוכית וסגנית ראשת התוכנית לתואר שני בפסיכולוגיה חינוכית באקדמית אחוה, המתמחה בפרספקטיבות הוריות וילדיות במצבי לחץ ואתגר. היא מייעצת, מטפלת ומסייעת לילדים, הורים ומורים המתמודדים עם אירועים מלחיצים מתמשכים, בדגש על אירועים הגורמים לטראומה מתמשכת או מעוררי חרדה.
מחקריה מוקדשים בעיקר להבנת נקודות המבט הרב-דוריות המשפחתיות השונות לגבי מצבים מורכבים בישראל ובעולם, והתמודדות של הורים וילדים במצבי לחץ. לאחרונה הובילה ד"ר פריינטה קבוצת שליחות לאוקראינה המורכבת מסגל אקדמי וסטודנטים ממכללת אחוה, בשיתוף הסוכנות היהודית ומשרד החינוך, וסיפקה תמיכה רגשית להורים ולילדים פליטי אוקראינה.
מאז האירועים הטרגיים ב-7 לאוקטובר 23, מלווה ד"ר פריינטה את משלחות משפחות החטופים ומעניקה להם מענה פסיכולוגי ורגשי במטרה לעזור להן להתמודד עם הנסיבות המאתגרות שהן חוות.

ד"ר יעל ברק-לוי

חוקרת ומרצה בכירה בתחום החינוך והפסיכולוגיה ההתפתחותית והינה ראשת תחום החינוך המיוחד וההוראה לגיל הרך באקדמית אחוה הכולל 4 תוכניות. ביניהן: חינוך לגיל הרך, חינוך מיוחד לתואר ראשון ולתואר שני, ותואר שני בייעוץ חינוכי.

מחקריה מתרכזים בעיקר בהתנסויות הוריות במסגרת אתגרים חינוכיים מורכבים, דוגמת הורים ומשפחות לילדים עם צרכים מיוחדים והורות במסגרת הגירה מקצועית (רילוקיישן) בה על ההורים לסייע בשילוב ילדיהם במוסדות החינוך במדינה הקולטת ובמקביל מתמודדים עם ההסתגלות האישית שלהם.

ד"ר ברק-לוי עבדה כגננת לילדים עם הספקטרום האוטיסטי (ASD) וכיועצת חינוכית התומכת במשפחות של ילדים עם מגוון צרכים מיוחדים. ניסיונה במערכת החינוך ניכר בעבודתה והיא רואה במחקריה ראייה הוליסטית הבוחנת היבטים קוגניטיביים וחברתיים-רגשיים של למידה והוראה כאחד.

פעילויות מחקריות

התמודדות הורית עם אבחון והשמה של ילדים עם צרכים מיוחדים
נקודת המבט הדתית של אמהות יהודיות ובדואיות לילדים עם צרכים מיוחדים
צמיחה פוסט טראומטית בקרב אמהות בעקבות הטבח ב-7.10 בישראל

ממחקרי המעבדה

עדאן כבהא

נושא המחקר: ההחלטה של הורים עם אבחון ילדים עם צרכים מיוחדים ומקום אמונתם הדתית בקרב המוסלמים בישראל

מאיה ברקוביץ

נושא המחקר: צמיחה פוסט-טראומטית של הורים המתגוררים בקיבוצים הגובלים ברצועת עזה בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר

רימה כבהא

נושא המחקר: צמיחה פוסט-טראומטית - תפיסות הורות אצל אמהות בדואיות בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר

דקלה מוריה-כהן

נושא המחקר: צמיחה פוסט טראומטית - בניית תוכנית התערבות עבור אמהות בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר

עדי ליאונרד

נושא המחקר: הורות לתאומים - מאפייני הורות והתפתחות חברתית

הדס בבייב

נושא המחקר: התמודדותם של הורים בעוטף עזה העירוני בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר: מקומן של התקווה וחרדת המוות

אביחי קייטס

נושא המחקר: זהות והורות באבות בחברה התיישבותית יהודית דתית

הדס שושן

נושא המחקר: אינטראקציה בין אמהות לגננות - נקודת מבט של גננות לגבי תהליך ההשמה בגני החינוך המיוחד

רוני דרמון

נושא המחקר: אינטראקציה בין אמהות לגננות - נקודת מבט של אמהות לגבי תהליך ההשמה בגני החינוך המיוחד

נועה שלו

נושא המחקר: חווייתם של הורים המתמודדים עם חרם חברתי שעבר ילדם

הדר סויסה

נושא המחקר: משפחות מיוחדות - הורות לאחים לילדים עם ASD

דורין סולטן

נושא המחקר: התמודדותן של אמהות סטודנטיות לאחר לידה

articles

מאמרים מחקריים

Maternal resolution and religious processing in Muslim Bedouin mothers of children with special needs. Review of Religious Research

How Bedouin and Jewish mothers process their experiences of parenting their child with special needs. Israel Affairs

Diving into the resolution process: Parent’s reactions to child’s diagnosis. Int. J. Environ. Res. Public Health, 20(4), 3295

The Parental Resolution Process with a Diagnosis of Special Needs in Early Childhood. Researching @ early childhood 18, 51-75

‘A special education kindergarten sounded like a nightmare to me’; the placement of children in a special education kindergarten, the parental perspective Educational Counselor 24, 202-220

Parents’ Reactions to their Child’s Placement in Special-Education Kindergartens: A Grounded Theory Study in Israel. International Journal of Early Years Education 31:1, 200-215

טען עוד