"*" אינדוקטור שדות חובה
מתעניינים/ות בלימודים? השאירו פרטים ונחזור אליכם/ן
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם או חייגו כבר עכשיו 3622*
"*" אינדוקטור שדות חובה
כחלק מהמאמץ לשיפור איכות ההוראה בקורסים מקוונים א-סינכרוניים, יצרנו עבורכם מסמך תמציתי המרכז את המידע, הטיפים וההמלצות הנחוצים על מנת לייצר חוויית למידה איכותית, יעילה ומספקת עבור הלומדים. עם המעבר הגובר ללמידה מקוונת, חשוב לא לוותר על רמת הוראה גבוהה גם בסביבה דיגיטלית. מדריך זה מרכז את מיטב הפרקטיקות בתחום הפיתוח הפדגוגי של קורסים א-סינכרוניים. מרצים שקיבלו את אישור ראש המחלקה שלהם לפתח קורס מקוון, מוזמנים לפנות למרכז לקידום ההוראה והלמידה, לקבלת ייעוץ וליווי בתהליך.
מבנה ועיצוב הקורס ב-MOODLE
1. יחידת המבוא – אודות הקורס ופרטי התקשרות עם המרצה, מומלץ להוסיף גם תמונה מעוצבת המתאימה לתוכן הקורס ותמונה או סרטון פתיחה של המרצה. ניתן לקבל מהיחידה ללמידה דיגיטלית באנר מעוצב לשילוב בקורס.
2. סילבוס – יש להעלות את הסילבוס של הקורס למידע האישי למרצה, ומשם הוא נשאב באופן אוטומטי לקורס ב-Moodle.
3. לוח זמנים מפורט, הכולל הערכה של המאמץ הלימודי הנדרש בכל יחידת לימוד בקורס, פירוט של מועדי הגשת המטלות והדרישות הנוספות בקורס.
4. מבנה הקורס:
✓ פתחו כל יחידה במטרות הלמידה וסיימו בסיכום תמציתי.
✓ שבצו שאלות בין היחידות לבדיקת הבנה ומשוב.
✓ שלבו דיונים ומטלות בין היחידות וצרו אינטראקציה במגוון אמצעים וכלים.
5. עיצוב הקורס:
✓ הקפידו על אחידות בעיצוב בין היחידות – פונטים, צבעים, סגנון.
✓ שמרו על פשטות חזותית והימנע מעומס ויזואלי וטקסטואלי.
✓ השתמשו בכותרות ברורות ובאייקונים להדגשה.
✓ כדאי לשלב תמונות, איורים וגרפיקות לאורך הקורס.
✓ אפשרו גישה קלה ליחידה הקודמת והבאה בכל מסך.
המלצות פדגוגיות
להלן העקרונות הפדגוגיים המנחים שיש להתחשב בהם בעת פיתוח קורס מקוון, ביחס לכל עקרון נציג את הפעולות הנדרשות על מנת ליישום אותו, ואת האפשרויות הקיימות ב-Moodle המאפשרות את קידומו.
• עקרון 'התיווך הקוגניטיבי'
לשם מה?
תיווך קוגניטיבי מתייחס לתהליך שבו המרצה או מקור הידע "מתווך" את החומרים והרעיונות עבור הלומד, על מנת להקל על ה הבנה והפנמה. עקרון זה הוא מרכזי ונדרש במיוחד בקורס מקוון, משום שהמפגש א סינכרוני ואין למרצה את היכולת לקבל פידבק. תיווך קוגניטיבי הוא עיקרון מרכזי המתייחס לתפקיד המרצה בהמחשה, הנגשה וקישור של הידע עבור הלומד.
מה זה כולל?
✓ גישור על הפער בין רמת הידע הנוכחית של הלומד לבין הרמה הנדרשת
✓ קישור החומר החדש לידע קיים וניסיון קודם
✓ שימוש בדוגמאות מוכרות ויישומים מעשיים
✓ פירוק המידע לחלקים ברורים והדרגתיים
איך ניישם?
✓ בפסקה מעוצבת ביחי דת המבוא מומלץ לשלב סרטון קצר של המרצה עם הסברים על מה ואיך לומדים בקורס הזה
✓ נדגיש ללומדים מהו הידע המוקדם הנדרש לשם למידה בקורס זה.
✓ לוח זמנים מפורט, הכולל את מספר השעות הנדרשים ללמידת כל יחידה בקורס, פירוט לגבי המשימות הנדרשות והניקוד המוענק להם.
• עקרון הגיוון
לשם מה?
גיוון בקורס א-סינכרוני חשוב כדי להתאים את חומר הלימוד והפעילויות למגוון סגנונות למידה, לשמור על עניין הלומדים לאורך זמן, לאפשר למידה במגוון סביבות, לפצות על העדר אינטראקציה בכיתה, ולסייע בהבנה של הנקודות המרכזיות בקורס. הגיוון מקדם את ההנעה ללמידה ביעילות רבה יותר בהשוואה לחומר אחיד. המטרה היא לדאוג לחוויית למידה מגוונת, שמערבת טקסט, וידאו, אודיו, אינטראקציה חברתית ועוד. כך הלמידה הופכת למעניינת ואפקטיבית י ותר.
מה זה כולל?
ניתן לגוון בדרכים שונות:
✓ שילוב של מגוון סוגי מדיה
✓ גיוון בדרכי הערכה לאורך הקורס
✓ גיוון באמצעות אינטראקציות שונות
איך ניישם?
לדוגמה, במקום להעלות רק הרצאות וידאו מוקלטות, כדאי לשלב גם:
✓ מצגות מקוצרות ואפשר גם אינטראקטיביות
✓ יצירת באנר מעוצב
✓ מאמרים וקטעי קריאה
✓ סרטונים הקשורים לתוכן הקורס
✓ תרגילים ומטלות אינטראקטיביות
✓ שיחות וידאו עם מומחים או פודקאסטים
✓ משחקים וסימולציות
✓ פורומים לדיונים
• עקרון למידה פעילה ומעורבת
לשם מה?
למידה פעילה ומעורבת פירושה שהלומדים לוקחים חלק פעיל בתהליך הלמידה, במקום להיות פסיביים ולקלוט מידע בלבד. כך הם מפיקים תועלת מרבית מהקורס. בלמידה מעורבת הסטודנטים יוצרים, מגיבים, מקיימים דיונים ביניהם, מנתחים, ממשבים זה את זה, ומחקרים רבים מראים שכך החומר נלמד טוב יוצר ונשמר לטווח ארוך.
מה זה כולל?
✓ יש לשלב מטלות, דיונים, תרגול ויישום של הידע.
✓ לעודד שאילת שאלות ומתן משוב.
✓ לאפשר בחירה ויוזמה של הלומדים.
איך ניישם?
✓ שימוש בפורומים.
✓ לוחות שיתופיים כגון לוח קאנבן המובנה בכלי ה-Moodle.
✓ שימוש ב-Annoto המאפשר יצירת אינטראקציה על גבי סרטונים.
✓ שימוש ב-Perusall המאפשר למידה שיתופית של טקסטים ועוד.
✓ יצירת משחקונים באמצעות p5H.
✓ שילוב בחנים לבדיקה עצמית.
✓ למידת עמיתים ומשוב עמיתים.
• עקרון המשוב וההערכה
לשם מה?
משוב והערכה הם תנאי הכרחי להצלחת למידה עצמאית בקורס א- סינכרוני מקוון. בהיעדר אינטראקציה שוטפת עם מרצה, משוב מספק ללומדים אינדיקציה חיונית האם הם מבינים נכון את
החומר ומתקדמים כראוי בלמידה, ומסייע למרצה לוודא שהסטודנטים מבינים את החומר ולא מפתחים תפיסות שגויות. משוב והערכה מעצבת במגוון כלים מאפשרים ניטור ושיפור של הלמידה וההוראה בקורס המקוון .
מה זה כולל?
יש לשלב משוב תכוף על מטלות, ביצועי הבנה וסקרים לאורך הקורס. ניתן להשתמש גם במחוונים להערכה עצמית או להערכת עמיתים.
יש לקיים מטלה מסכמת לבחירתו של המרצה מבחן או עבודה, אך בקורס מקוון רב משתתפים יש חובה לקיים בחינה מסכמת.
איך ליישם?
✓ שימוש במבחנים מקוונים.
✓ שאלוני משוב אוטומטיים.
✓ כלי הערכת עמיתים ועוד.
✓ לתת גישה לציונים ומשוב בזמן אמת.
✓ לאפשר ללומדים להעריך את עצמם.
נשמח לייעץ ולסייע לכם בתהליך הפיתוח של הקורס שלכם, בהיבט הפדגוגי ובהיבט הטכני.
להתקשרות עם המרכז לקידום הוראה והיחידה ללמידה דיגיטלית, אנא פנו אלינו ל: [email protected]