זיכרון גורלי. ד"ר בלהה פריינטה על תיווך יום הזיכרון לילדים – ישראל היום

24/04/2023

ישראל היום

בימים הקרובים נתייחד כולנו עם זכר הנופלים במערכות ישראל ופעולות האיבה, ומיד אחר כך נחגוג את יום העצמאות. זוהי תקופה רוויה רגשית עם מעברים חדים בין עצב ויגון לשמחה וחגיגות. בנוסף על הכל, השנה אנו מוקפים באווירה ציבורית שמתאפיינת במחלוקת עמוקה ובמחאות ציבוריות אינטנסיביות ותכופות. הורים ואנשי חינוך רבים שואלים את עצמם אם מתאים וראוי לחשוף ילדים צעירים בגיל הגן לתכני יום, האם לא נוצר חשש ליצירת טראומה, חרדות ופחדים מיותרים – ובכלל, כיצד לחשוף את הילדים לתכנים האקטואליים בצורה נכונה?
ההתעלמות המוחלטת מתכני היומיום והניסיון לטייח את התכנים שעומדים בבסיסו, היא זו שעשויה ליצור חרדות מיותרות. ילדים זקוקים לוודאות: הם חשים מיד כשהמבוגרים סביבם מנסים "לטייח" ולעמעם את האמת. אי-ודאות ומסר לא ברור יוצרים אי-אמון בין הילד והמבוגר, שהוא מצפה שיתווך לו את המציאות. אצל ילדים שנוטים לפחדים, אי-ודאות רק מגבירה את החרדות. המציאות שבה אנו חיים לא מאפשרת לנו להתעלם מיום הזיכרון. זאת, בשל אי-יכולת להתעלם מסביבה חזותית, שמעיתית ותקשורתית שמקיפה את כולנו ביום זה ובמציאות של הימים הללו.

במצבים שבהם הילד חש כי ישנו שינוי כה משמעותי בסביבתו, ואם אין מבוגר שיתווך לו באופן אמין ואותנטי את חוויותיו ותחושותיו, הילד עלול לפתח חרדות וחשדנות כלפי סביבתו, מכיוון שאי הידיעה היא זו שמפתחת לעיתים הנחות דמיוניות מפחידות ולא מוכלות, אשר עשויות לעורר פחדים אצל הילד. התווך לילד באשר לתכנים צריך להיות מותאם לגילו, מבחינה רגשית וקוגניטיבית. בכל גיל, היכולות הקוגניטיביות והרגשיות משתנות באשר להבנת כל נושא, ובוודאי שהמצב כזה לגבי נושאים מורכבים מבחינה רגשית. גם גילי הגן מהווים מבחינה זו טווח גילאי משתנה (6-3).

ד"ר בלהה פריינטה, פסיכולוגית חינוכית וס.התוכנית לתואר שני בפסיכולוגיה חינוכית באחוה, על תיווך יום הזיכרון לחללי צה"ל לילדים והמעבר לחגיגות העצמאות.

לכתבה המלאה לחצו על הלינק…

נערה מחזיקה נר זכרון