חממה לימודית ומחקרית

החממה הלימודית טכנולוגית במכללה, המתפרשת על שטח של כ-200 מ"ר, היא מהמתקדמות בארץ וכוללת תשתיות מחקריות, מערכות אקוופוניות, חדרי גידול לחרקים וזוחלים וציוד המותאם לשוק התעסוקה ולביצוע מחקרים

במתחם מדעי החיים ובסמוך לבניין המעבדות, הוקמה חממה לימודית חקלאית החממה הלימודית תוכננה לשמש להוראה ולעריכת ניסויי חקר עם הסטודנטים, אפשרויות של שילוב מחקרי ולימודי עם המחלקה למערכות מידע ופיתוח פלטפורמות לבקרה וחישה בתחומי מדעי הצמח ובעלי החיים.
השאיפה היא להמשיך ולשדרג את החממה הלימודית ולהשקיע בציוד מתקדם שיאפשר הוראה ומחקר בנושאי אקולוגיה, אגרוטק וקיימות עכשוויים בניהולם של חוקרים מהמכללה וממוסדות מחקר נוספים, בשת"פ מדריכים וחקלאים באזור ובכלל. החממה תשרת מחקרים שונים וישומיים שחשיבותם בשנים האחרונות גבוהה עקב ההשלכות הצפויות של שינויים אקלימיים גלובליים על החקלאות.

כאן, למשל, תלמדו איך מגדלים ירקות ופירות בשיטה הידרופונית, תפתחו מערכות ניטור לניהול יעיל יותר של גידולים חקלאיים ותגלו שיטות שמשלבות מקסימום רווח אקולוגי במינימום פגיעה בסביבה.
בנוסף, קיימות מעבדות מדעיות ומחקריות המשמשות ללימודי ממיקרוביולוגיה, ביולוגיה מולקולרית, ביוטכנולוגיה, ביוכימיה, כימיה כללית ואנליטית, בעזרתן תחקרו מגוון רחב של תחומים, החל מהתפתחות החיים, השפעת הסביבה על החי ועד פיתוח גישות חדשניות וטכנולוגיות בכל הקשור למחלות חשוכות מרפא

לחממה מספר מטרות חשובות

אכסנייה לעריכת ניסויים מדעיים של מרצי המכללה – נערכים ניסויים מדעיים בחממה. כך למשל מתקיים מחקר בראשותו של ד"ר עומר פליק שזכה במימון הקרן הלאומית למדע (ISF), בשיתוף עם חוקרים ותלמידי מחקר מאוניברסיטת ת"א ובן-גוריון, תוך שילוב של כ-50 סטודנטים מהמכללה. במסגרת מחקר זה הוקמה בחממה מערכת ניסויית חדשנית אשר מתעדת את התפתחות הצמחים במרחב ובזמן. הסטודנטים נחשפים לשיטות עבודה פיזיולוגיות חדישות ומוכשרים לעבוד על מכשור מתקדם .
בנוסף, בוצעו בחממה עשרות עבודות מחקר ע"י סטודנטים מהוראת המדעים ומדעי-החיים, משנים ב' ו-ג', במסגרת הקורסים "מחקר מחוץ לכיתה" ו״פרויקט מחקר אישי״, כאשר תוצרי המחקר מוצגים ביום המדעים.
החממה משמשת גם סטודנטים הלומדים במסלול חינוך לגיל הרך ומקבלים קורסי שרות בחינוך מדעי במסגרת לימודיהם

מתן ערכים אקולוגיים ומודעות סביבתית

הבנייה המאסיבית בערים פוגעת בערכי הטבע ומרחיקה את האדם מן הסביבה הטבעית. החממה תקרב את המבקרים (סטודנטים, תלמידים, מרצים ואורחים) לטבע, לחינוך לאהבת הטבע ולחקר המדע

להוות סביבה אופטימלית ללמידה, כיוון שיש בה עשייה בעולם תוכן ביולוגי מגוון ולא שגרתי ונוצרת אפשרות לשילוב בין לימודי המדע הבסיסי והמדע השימושי-חקלאי. היא מאפשרת לסטודנטים להכיר דרך חקירה ולמידה מיוחדת ומשמעותית, היוצרת מוטיבציה, סקרנות ומיומנויות חקר

מישור הקהילה

להפעלת החממה חשיבות גדולה במימד החברתי, כאשר דגש יושם על תרומה לקהילה כערך מרכזי. החממה מתוכננת להוות חלק ממערך הלמידה של בתי ספר (יסודיים ותיכוניים) בסביבה, כך שתלמידי בית הספר יבצעו את הניסויים בהנחיה של סטודנטים מהמכללה, תוך ליווי והדרכה צמודים של חוקרי ומרצי המכללה

החממה הלימודית כוללת

חממה לימודית חקלאית

חממה בה ניתן לשלוט באקלים ובתנאים בהם גדלים הצמחים. החממה מבטלת למעשה את התלות בעונות השנה ומאפשרת לגדל ולחקור צמחים בתנאי גידול טבעיים, גם שלא בעונתם

חוות גידול הידרופונית / אקוופונית

הסטודנטים נחשפים לשיטת גידול מודרנית של צמחים ללא שימוש באדמה ע"י מערכת השקייה אוטומטית וסגורה, המאפשרת גידול במים תוך מתן כל תנאי ההשקייה וההאכלה האופטימאליים. אחת הסיבות העיקריות להקמת חווה הידרופונית, היא חינוך דור העתיד לגידול מזון אורבני תוך חיסכון משמעותי בשטחים פתוחים, דשנים וחומרי הדברה. כלומר, הטמעת שיטות גידול משמרות משאבים אשר בעתיד יהיו הכרח קיומי. כמו כן הוקמה בחממה מערכת אקוופונית מחקרית מתקדמת המאפשרת מחקרים משולבים בצמחים, בדגים ובסרטנים.

מערכת זו מהווה כר לשיתוף פעולה פעיל בין מערכות מידע ומדעי החיים תוך ביצוע פרוייקטי מחקר משותפים ברמות שונות (מערך ניטור צמחים ודגים, מערך תפעול מערכות משולבות, ניהול מתקדם של פעילות החממה וכו')

מחקרים פורצי דרך

יכולת בחירה של צמחים בתגובה לתחרות על אור

צמחים יכולים להגיב לתחרות על אור במספר דרכים, הכוללות תגובות התארכות וגדילה לגובה, תגובות סבילות לצל ותגובות גדילה אופקית לבריחה מצל. בניסוי שזה עתה הושלם במכללת אחווה, בחנו את ההשערה שהבחירה של צמחים בין התגובות הללו תלויה בגובה ובצפיפות של הצמחים המתחרים אבל גם בהיסטוריה האבולוציונית של הצמחים ועוצמת התחרות בבית הגידול שלהם. לשם כך בנינו מערכת ייחודית של  מסננים שמדמה תחרות על אור בגבהים וצפיפויות שונות עם פרטים של הצמח כליינית מצויה (Hymenocarpos circinnatus), שמקורם משש אוכלוסיות שונות לאורך הגרדיאנט האקלימי בישראל, מהר מירון שבצפון עד באר שבע בנגב.

בעוד שתוצאות המחקר מנותחות בימים אלה, שאלה נוספת היא האם הבחירה בין תגובות התארכות, סבילות ובריחה תלויה בצורת החיים של הצמח. למשל, בתגובה למתחרים גבוהים, צמחים שרועים צפויים להגיב בבריחה אופקית בעוד שצמחים זקופים צפויים להגיב בהתארכות. השערה זו תבחן השוואה של מספר מינים מהסוג תלתן (קטניות), שבו קיימים מיני בר רבים משתי צורות החיים, כמו למשל מינים שרועים (תלתן הכפתורים, תלתן זוחל, תלתן ישראלי) וזקופים (תלתן הארגמן, תלתן ארץ-ישראלי, תלתן נאה). השוואה בין תגובות התחרות של שני המינים תעשה באמצעות שימוש במערכת המסננים הקיימת במכללת אחווה.

השלכות אקולוגיות של תקשורת עקת יובש בצמחים

בעבודות קודמות שלנו חשפנו שורשי צמחים לעקות שונות, כגון יובש או מלח, ומצאנו כי זמן קצר לאחר החשיפה לעקה, גם שכנים שלא היו חשופים אליה הגיבו כאילו נחשפו: צמחים שגדלו בתנאים שפירים סגרו את הפיוניות שלהם בעקבות איתות המשוחרר ממערכת השורשים של צמח שכן שנחשף לעקת יובש, ואף גרמו לסגירת פיוניות בצמחים נוספים שנמצאים איתם בשכנות שורשים  (Falik et al., 2011, 2012). נדרשת עבודת מחקר נוספת על מנת לאפיין את  ההשלכות האקולוגיות ארוכות הטווח של תגובות הצמחים. האם למשל בתגובה לאיתות העקה צמחים יבטאו תכונות שמעלות את עמידותם בפני תנאי יובש מתמשכים, וגובות מהם מחיר תפקודי בתנאים שפירים.ֿ

תקשורת פריחה בין צמחים

צמחים הגדלים יחד בבית גידול בטבע שפורחים בתקופה כלשהי בשנה, יכולים להגדיל מאוד את סיכויי ההאבקה שלהם אם יתאמו ביניהם את זמן הפריחה, כך שכל פרח יוכל להאביק פרח אחר או להיות מאובק על ידיו. אם מספר הפרטים הפורחים יחד מאותו המין יהיה רב יותר, יגדל הסיכוי להעלאת המגוון וגם תגדל היכולת למשוך מאביקים. לשם כך צריכה להתפתח תקשורת בין הצמחים שתאפשר תיאום של הפריחה.

במאמר שפירסמנו ב-2014 (Falik et al., 2014) הראינו שצמחים במצב וגטטיבי הגיבו לאותת פריחה של צמחים פורחים וזירזו את קצב הפריחה שלהם עד כדי פריחה בדיוק באותו הזמן של הצמחים הפורחים, כאשר התקשורת נעשתה דרך מערכת השורשים. אולם, נדרשים מחקרי המשך כדי לאפיין בצורה מקיפה יותר את התופעה את המנגנון, למשל:

  1. לזהות את המטבוליט שאחראי לתיאום פריחה בצמחים באמצעות אנליזות ביוכימיות ייעודיות. לזיהוי כזה יכול להיות פוטנציאל יישומי, שכן ניתן יהיה להשתמש בו לשליטה במועדי הפריחה של צמחים (למשל בחגים).
  2. בחינת תיאום על אדמתי של פריחה דרך מערכת הנצר. למשל, אם יש ענף פורח להפגיש אותו עם ענף מצמח לא פורח ("הרכבת צמחים") ולראות אם ישנה השפעה כלשהיא.
  3. לבדוק אם התקשורת מוגבלת רק לצמחים שמואבקים ע"י חרקים, לעומת צמחים מואבקי רוח.