קול

בעיות בדיבור ובקול יכולות להגרם ממספר סיבות – פוליפים וקשריות מתרי הקול, שיתוק מתרי הקול, דלקות גרון, אלרגיות, רפלוקס, גידולים, עישון והזדקנות. שימוש לא נכון בקול לאורך זמן עלול לגרום לצרידות בעיקר, אבל לא רק, אצל מורים, זמרים, מדריכים, מפקדים בצבא, מדריכי טיולים ועוד.

הפרעת הקול מופיעה כתוצאה משיבוש של גובה הקול, עוצמתו או איכות הצליל ו/או שילוב של הסימפטומים. הסימנים יהיו צרידות, עייפות קולית לאחר שימוש ממושך, כאבים ויובש בגרון ושינויים באיכות הקול במהלך הדיבור. איכות הקול מושפעת גם ממצבי לחץ וממצב נפשי. קיימים גם מצבים של אפוניה הסטרית שנגרמת ממצב נפשי ללא קשר לאנטומיה ולפסיולוגיה של מיתרי הקול.

הטיפול בקליניקה יתבצע בהתאם להפניה של רופא א.א.ג. ולאחר בדיקה קפדנית הכוללת דיווח על מצב מיתרי הקול. הטיפול יכלול למידה של דיבור נכון תוך ניצול אסטרטגיות לשימוש בעוצמה ובטון דיבור מתאימים המונעים עייפות קולית וצרידות בשילוב הדרכה כיצד למנוע פגיעות בקול והפיכתן לבעיה כרונית.

הטיפול יכלול הדרכת נשימה נכונה, תרגילי הרפיה, שימוש בתהודה קדמית ועוד. הפרעות קול זמניות או כרוניות קיימות גם אצל ילדים ובעיקר אצל בנים. לעיתים נעזרים בהדרכת ההורים בלבד, ובטיפול ישיר לילד בהתאם לגיל ולמסוגלות.