טיפול פסיכולוגי-שיקומי

מהו טיפול פסיכולוגי-שיקומי?

צוות הפסיכולוגיים שלנו יוצא מנקודת הנחה שכל מטופל מגיע עם מבנה אישיות, דינמיקה תוך נפשית ובינאישית ייחודית לו ולכן חשוב לנו להיות בקיעים בהיבטים תיאורטיים של האישיות ויחסים, בנוסף לבקיעות בנוגע להשפעות הדדיות בין המצב הבריאותי לרגשי (בהתאם למודל הפסיכו-רפואי) ולאופן שבו מערכות שונות (משפחה, חברה, תעסוקה וכו') משפיעות ומושפעות מהפרט ועל הפרט (הגישה המערכתית והאקולוגית).

הגישה הטיפולית בקליניקה הינה אינטגרטיבית ומתבססת על גמישות ב'תפירת חליפה' טיפולית למטופל בהתאם למטרת הטיפול, באופן גמיש וממוקד במטופל ובצרכיו. כך יכול טיפול שיקומי לכלול מרכיב תמיכתי ולצידו הבנה מורכבת של עולמו הפנימי של המטופל ואישיותו המבוסס על המשגות של הטיפול הדינמי, ושימוש בכלים של פרשנות ואמפתיה, כמו גם הישענות על תובנות הומניסטיות בנוגע לצורך במשמעות, בקשר וכן בנוגע להתמודדות עם החרדות העמוקות בנפשו של האדם.

לעיתים, הטיפול השיקומי ישלב כלים ממוקדים מעולם ה-ACT ,CBT והגישה המוטיבציונית. הטיפול יכול לשלב גם בני משפחה כולל הדרכת הורים, עבודה עם בני זוג, בנפרד או ביחד עם המטופל (טיפול דיאדי). כמו כן, כפסיכולוגיים שיקומיים נעשה שימוש גם בכלים טיפוליים כמו ביופידבק, שימוש בטכניקות להורדת דחק, מיינדפולנס והיפנוזה בהתאם לצורך של המטופל ולהכשרה של המטפל.

הטיפול עשוי להיות ממוקד (בטראומה, ביחסים וכו'), קצר או ארוך טווח, פרטני, עם בני זוג או חברי משפחה, קבוצתי או מערכתי (התערבויות בקהילה), לעיתים נדרשת התערבות של 'ניהול מקרה' ולא התערבות טיפולית, בהתאם לצרכי המטופל, להכשרת המטפל ולמטרות הטיפול.