מרצי המכללה

סמדר בן אשר
Smadar Ben-Asher
ראשת התוכנית לתואר שני בייעוץ חינוכי

השכלה

Associate Professor Council for Higher Education
Ph.D. – Ben-Gurion University of the Negev Educational Psychology
M.A. – Ben-Gurion University of the Negev Educational Psychology
Teaching Diploma Ben-Gurion University of the Negev Department of Education
B.A. – Ben-Gurion University of the Negev Educational Counseling and Hebrew Literature

דיסציפלינות ראשיות

Main Disciplines

Psychology I Educational Counseling

דיסציפלינות משניות

Secondary Disciplines

פרסומים נבחרים

פרסומים נוספים
עדי לוי
Adi Levi
ראש התוכנית לתואר שני בקיימות במרחב העירוני והכפרי וראש החטיבה לסביבה וקיימות

השכלה

.Ph.D
Bar Ilan University, The Mina & Everard Goodman Faculty of Life Sciences.
Title: Biofouling in the desalination industry: from source characterization to prevention and reduction

M.Sc. – Ecology
Bar Ilan University, The Mina & Everard Goodman Faculty of Life Sciences & The IUI – The Interuniversity Institute for Marine Sciences in Eilat
Title: The effect of elevated sea water temperatures on scleractinian corals’ photophysiology

.B.Sc
Marine sciences and the marine environment.
Ruppin Academic College

מחקר

מחקריו של ד"ר עדי לוי עוסקים בקיימות, סביבה, אקולוגיה, שינויי אקלים ועוד.

דיסציפלינות ראשיות

Main Disciplines

Environmental Sciences I Ecology I Marine Ecology

דיסציפלינות משניות

Secondary Disciplines

Air Pollution I Public Health

פרסומים נבחרים

פרסומים נוספים
חנה אבוחצירה לוי
חנה לוי אבוחצירא
Hannah Levy Abuhatzira
ראש התוכניות מעל"ה והוראת ספרות

השכלה

דוקטורנטית במחלקה להיסטוריה באוניברסיטת בן גוריון. תחום המחקר שלה מתחקה אחר כרונולוגיית התפתחות ייצוג נושא השואה במערכת החינוך החרדית בישראל ואחר האופן שבו עוצבה וסופרה השואה במערכת זו מאז שנת 1953. זוכת מלגת נשיא המדינה לחדשנות ולמצוינות מדעית לדוקטורנטים מצטיינים לשנת 2022 וזוכת פרס גולדהירש לדוקטורנטים מצטיינים שתחום מחקרם עוסק בזיכרון השואה.

ראש התכנית להוראת הספרות וראש תכנית מעל"ה בפקולטה לחינוך ולמנהיגות, מרצה בתכנית לתרבות ישראל. מנצחת על המקהלה האקדמית 'קולות שלובים'.

תחומי מחקרה עוסקים בתווך שבין חינוך, חברה ותרבות. בנוסף לתפקידיה במכללה, מייעצת פדגוגית למרכז פסג"ה (מרכז פיתוח סגלי הוראה) ועוסקת בפיתוח ובחדשנות פדגוגית.

בוגרת .B.Ed תואר ראשון בחינוך והוראת ההיסטוריה והספרות בהצטיינות יתרה, המכללה האקדמית אחוה ו-.M.Ed תואר שני בתרבות ישראל והוראתה בהצטיינות יתרה, המכללה האקדמית אחוה

מחקר

תחומי מחקר עיקריים: השואה וזיכרונה, אומץ מוסרי בחינוך, ספרות בדו לשון, זהות – שפה – תרבות, רב תרבותיות בחינוך הישראלי

דיסציפלינות ראשיות

Main Disciplines

היסטוריה של עם ישראל | ספרות עברית | חינוך ופדגוגיה

דיסציפלינות משניות

Secondary Disciplines

חברה ותרבות

פרסומים נבחרים

  • אבוחצירא, חנה, צבר בן יהושע, נעמה, (2017). "מטקסט מקונן לאירוע מכונן : על תפישת היהדות החילונית את ט' באב ומשמעותה ביחס לתופעת התחדשות היהדות". עיונים בשפה וחברה, 10, (1) עמ' 146-130

  • אבוחצירא, חנה, ברץ, לאה, (2013). "ספרות אקולוגית כתובה עברית ערבית – מפעלו של רן לוי יממורי". ספרות ילדים ונוער, 20, עמ' 57-76

  • Baratz, Lea, Reingold, Roni, Abuatzira, Hannah, (2013). Israeli Teachers' Definitions of Morally Courageous Behavior in Education. Journal of Education and Learning, 2 (1), 84-93

  • Baratz, Lea , Abuatzira, Hannah, (2012). Children’s Literature as an Important Tool for Education of Sustainability and the Environment. International Electronic Journal of Environmental Education, 2(1)

  • Baratz, Lea, Reingold. Roni, Abuatzira, Hannah, (2011). Bi-lingual newspaper as an expression of a fake multicultural educational policy in Israel. International Education Studies, 4 (4), 160-167

  • ברץ, ל', אבוחצירא, ח' וריינגולד, ר' , (2011). המורה הראוי לחברה הישראלית. ועדת המחקר הבין-מכללתית, מכון מופ"ת

  • ברץ, לאה, אבוחצירא, חנה , (2011). חשיבותה של ספרות הילדים ככלי לחינוך לקיימות ולחינוך סביבתי. ביטאון מכון מופת, 45, תל אביב, 82-86

  • ברץ, לאה ,ריינגולד, רוני, אבוחצירא, חנה , (2010). קליטת יהודי אתיופיה בהיבט לשוני, חברתי וחינוכי. הד האולפן החדש,97, ירושלים, עמ' 80-71

  • אבוחצירא, חנה, ברץ, לאה, ריינגולד, רוני, (2010). עיתון בדו לשון: אמצעי חינוכי להעצמת המשפחה בקרב קהילת יוצאי אתיופיה כבסיס להטמעתה בחברה הישראלית. הד האולפן החדש, 99, ירושלים, עמ' 98-90

פרסומים נוספים
ד
יוליה מוצ'ניק-רוזנוב
Yulia Muchnik-Rozanov
ראש המחלקה להוראת אנגלית

השכלה

B.A. Tel-Aviv University, Departments of English and Linguistics [double major]

M.A. Bar-Ilan University, Department of English [Linguistics] (cum laude)

Ph.D. Bar-Ilan University, Department of English [Linguistics]

מחקר

I graduated from Bar-Ilan University in 2009. My doctoral studies inspired my research in the field of Clinical Linguistics, and my Ph.D. thesis presented a study examining the acquisition of a second language (Hebrew) by speakers with schizophrenia. During my Ph.D. studies and for several subsequent years, I implemented linguistic analysis to get insight into the process of the Second Language acquisition by schizophrenia-affected patients.

After a break, that was related to maternity leave, the focus of my research shifted to implementing linguistic analysis as a generic tool in educational settings and demonstrating the value of linguistic analysis for understanding implicitly conveyed messages. In particular, since 2017, I have employed the methods of linguistic analysis (predominantly Systemic Functional Linguistics) to understand the phenomena related to the development of pre- and inservice teachers’ professional identity in the context of PBL and team teaching. In addition, I have applied the means of Systemic Functional Linguistic analysis, computational linguistics, and language psychology methods to study science teachers’ worldviews in the context of the digital revolution (collaboration with Tsybulsky, D.). Finally, a similar linguistic analysis methodology was used to understand the process of Mobile Learning adoption by pre- and inservice teachers. In particular, a recently submitted study is dedicated to inservice teachers’ emotional response to their experience of the ML-technology adoption (collaboration with Frei-Landau R., Avidov-Ungar O.).

In 2018, I joined Achva Simulations Center, led by Dr. Levin. In our collaborative work, I employed methods of linguistic analysis to shed light on the evidence of preservice teachers’ professional development during Simulation-Based Learning. In addition, as a member of the Simulation Center research team, I have contributed to examining the simulation-observer's learning experience by utilizing various methods of linguistic analysis as a generic tool (in collaboration with Frei-Landau R). Finally, I have used the methods of linguistic analysis to examine how elementary mathematics teachers’ competencies to implement neuroscience theory into their teaching practices were built

דיסציפלינות ראשיות

Main Disciplines

Linguistics

דיסציפלינות משניות

Secondary Disciplines

ESOL

פרסומים נבחרים

פרסומים נוספים
דניאל אלגום
Daniel Algom
ראש המחלקה להפרעות בתקשורת

השכלה

Professor Algom received his Ph.D. in psychophysics under the mentorship of Harvey Babkoff, examining auditory temporal integration of a tones and noise bursts. Subsequently, working with Larry Marks at Yale, Algom pursued research on a wide range of topics in psychophysics, particularly, on binaural summation, localization, and, more generally, on psychophysical scaling. He composed several well received tutorials on scaling, applying, among other tools, Norman Anderson's Functional Measurement. More recently, he applies tools of stochastic modeling developed by James Townsend. Algom is a founder of the International Society of Psychophysics, and, over the course of many years, served in various roles on the executive committee. His most recent contribution concerns a well- overdue correction of the misnomer "the Weber-Fechner Law

מחקר

פרופסור אלגום חיבר כמאתיים מאמרים מדעיים וארבעה ספרים בתחומי ההפרעות בתקשורת והפסיכולוגיה

דיסציפלינות ראשיות

Main Disciplines

Psychophysics | Psychoacoustics | Sensation and Perception | Cognition | Attention

דיסציפלינות משניות

Secondary Disciplines

History of Psychology | Emotion and Stress

פרסומים נבחרים

  • Algom, D, (2021). The Weber-Fechner Law: A misnomer that persists but that should go away. Psychological Review, 128, 757-765

  • Algom, D., Fitousi D., & Chajut, E, (2021). Can the Stroop effect serve as the gold standard of conflict monitoring and control? A conceptual critique. Memory & Cognition, 50, 883-897

  • Fitousi, D., & Algom, D, (2020). A model for two-digit number processing based on a joint Garner and system factorial technology analysis. Journal of Experimental Psychology: General, 149, 676–700.

  • אלגום, ד., (2019). היסטוריה של הפסיכולוגיה. למדא: ההוצאה לאור של האוניברסיטה הפתוחה (605 עמ')

  • Fitousi, D., & Algom, D, (2018). A system factorial technology analysis of the size congruity effect: Implications for numerical cognition and stochastic modeling. Journal of Mathematical Psychology, 84, 57-73

  • Algom, D., Fitousi, D., & Eidels, A, (2017). Bridge-building: SFT interrogation of major cognitive phenomena. In D. R. Little, N. Altieri, M. Fific, & C-T Yang (eds.). System factorial technology: A theory driven methodology for the identification of perceptual and cognitive mechanisms (pp. 115-136). London: Academic Press.

  • Algom, D, (2016). Variations on the theme of independence: Tasks and effects of Stroop, Garner, and Townsend. In J. W. Houpt & L. M. Blaha (Eds.). Mathematical models of perception and cognition (vol I., pp. 171-196). New York: Routledge

  • Algom, D., & Fitousi, D, (2016). Half a century of research on Garner interference and the separability-integrality distinction. Psychological Bulletin, 142, 1352-1383

  • Algom, D., Eidels, A., Hawkins, R. X. D., Jefferson, B., & Townsend, J. T, (2015). Features of response times: Identification of cognitive mechanisms through mathematical modeling. In J.R. Busemeyer, Z. Wang, J.T. Townsend, & A. Eidels (Eds.). The Oxford handbook of computational and mathematical psychology (pp. 63-98). New York: Oxford University Press.

פרסומים נוספים
דוקטור דניאל פיינגולד
דניאל פיינגולד
Daniel Feingold
ראש התוכנית לתואר שני בפסיכולוגיה שיקומית

השכלה

תואר ראשון בפסיכולוגיה מהאוניברסיטה העברית, תואר שני בפסיכולוגיה שיקומית, אוניברסיטת בר-אילן, תואר שלישי במסלול הישיר, המחלקה לפסיכולוגיה אוניברסיטת בר אילן

מחקר

Dr. Feingold is a trained psychologist, a senior lecturer and head of the MA program in rehabilitation psychology at Achva Academic College, Israel. His main research areas are psychosocial predictors of cannabis use and cannabis use disorder, integrating quantitative and qualitative research methods. Dr. Feingold received his MA and PhD degrees from Bar-Ilan University, Israel and was a research fellow at Sheba Medical Centre in Israel. He published more than 50 research papers and chapters in academic books and serves as a guest editor in Frontier in Psychiatry and European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience. He is also a board member at the Israeli Society on Addiction Medicine and Treatment

דיסציפלינות ראשיות

Main Disciplines

Addiction I Cannabis I Psychotherapy

דיסציפלינות משניות

Secondary Disciplines

פרסומים נבחרים

  • Gliksberg, O., Kushnir, T., Sznitman, S.R., Lev-ran, S., Brill., S., Amit. B.H. & Feingold, D, (2023). Negative Experiences of Patients Using Medicinal Cannabis: A Systematic Review of Qualitative Studies. Journal of Clinical Nursing

  • Alcaraz-Silva, J., Feingold, D., Viana-Torre, G., Budde, H., Imperatori, C., Machado, S., & Murillo-Rodríguez, E, (2023). he Endocannabinoid System as a Biomarker for Diagnostic and Therapeutic Applications in Depression and Anxiety. CNS & Neurological Disorders Drug Targets

  • Hulaihel, A., Gliksberg, O., Feingold, D., Brill, S., Amit, B., Lev-Ran, S. & Rodner Sznitman, S, (2023). Medical Cannabis and Stigma: a Qualitative Study with Chronic Pain Patients. Journal of Clinical Nursing

  • Asper., A., Pshedatski, H., Binenfeld, E. & Feingold, D, (2022). ociodemographic and Clinical Correlates of Cannabis Dependence among Israeli Combat Veterans. Journal of Substance Abuse Treatment

  • de Carvalho, J.F., Lerner, A. & Feingold, D, (2022). Hyperhomocysteinemia, Low Vitamin Levels and Low Cortisol in Cannabis Users. J Chiropractic medicine, 21, 322-326

  • Feingold, D. and Tzur Bitan, D, (2022). Addiction Psychotherapy: Going Beyond Self-medication. Frontiers in Psychiatry: Addictive Disorders, 13

  • Ashwal-Malka, A., Tal-Kishner, K, & Feingold, D, (2022). Moral Injury and Cannabis Use Disorder among Israeli Combat Veterans: The Role of Depression and Perceived Social Support. Addictive Behaviors

  • Feingold, D., Hoch, E., Weinstein, A., Hall, W, (2021). Editorial: Psychological Aspects of Cannabis Use and Cannabis Use Disorder. Frontiers in Psychiatry: Addictive Disorders, 12, 1-8

  • López-Pelayo, H., Matrai, S., Balcells-Olivero , M., Campeny , E., Braddick, F., Bossong, M.G., Cruz, O.S., Deluca, P., Dom , G., Feingold, D., et al, (2021). Standard Units for cannabis dose: Why is it important to standardize cannabis dose for drug policy and how can we enhance its place on the public health agenda?. International Journal of Drug Policy

  • Feingold D. & Zerach, G, (2021). Parental Reflectiveness, Posttraumatic Symptoms and Alcohol Use Disorder among Israeli Combat-Veteran Fathers. Journal of Child and Family Studies

  • Serebro, M., Sobol-Goldberg, S. & Feingold, D, (2021). From Enchantment to Disillusion: A Narrative Exploration of Cannabis Use Disorder among Young Israeli Combat Veterans. Frontiers in Psychiatry: Addictive Disorders, 12, 1-8

  • Gliksberg, O., Livne, O., Lev-Ran, S., Rehm, J., Hasson-Ohayon, I & Feingold, D, (2021). The Association between Cannabis Use and Perceived Social Support: The Mediating Role of Decreased Social Network. International Journal of Mental Health and Addiction, 1-14

  • Livne, O. Wengrower, T., Feingold, D., Shmulewitz, D., Hasin, D. & Lev-Ran,S, (2021). Religiosity and substance use in US adults: Findings from a large-scale national survey. Drug and Alcohol Dependence

  • López-Pelayo, H. Matrai, S., Balcells-Olivero, M., Campeny, E., Braddick, F., Bossong, M., Cruz, O., Deluca, P., Dom, G., Feingold, D., et al, (2021). Supporting future cannabis policy- developing a Standard Joint Unit: a brief back-casting exercise. Frontiers in Psychiatry, Addictive Disorders, 12, 606

  • Tzur Bitan. D., Krieger, I., Kridin, K., Komantscher, D., Scheinman, Y., Weinstein, O., Cohen, A.D., Cicurel. & Feingold, D, (2021). COVID-19 prevalence and mortality among schizophrenia patients: A large-scale retrospective cohort study. Schizophrenia Bulletin

  • Feingold, D & Zerach, G, (2021). xperiential Avoidance and Emotion Regulation Moderate the Association between Posttraumatic Symptoms and Alcohol Use Disorder among Israeli Combat Veterans. Addictive Behaviors, 15, 106776

פרסומים נוספים