מחזית מדע חקר המוח לעולם הפדגוגיה – TheMarker

26/01/2023

דה מרקר

כבר עשור שהמכללה האקדמית אחוה עוסקת בפיתוח הנוירופדגוגיה, תחום חדש המשלב את מדע המוח והעצב עם פסיכולוגיה וחינוך, כשבשנה הבאה תפתח תוכנית לימודים לתואר שני בנוירופדגוגיה, בעקבות אישור המל"ג. המכללה, הממוקמת ליד גדרה, על קו התפר שבין צפון הנגב ודרום המרכז, מסכמת בזאת פעילות חלוצית, שהתבססה על קורסים וסדנאות, ביניהם קורסים במסגרת לימודי תואר שני במינהל החינוך ובחינוך מיוחד ובמסגרת תואר ראשון בחינוך מתמטי, בחינוך מיוחד ובהוראת אנגלית. "פתיחת התואר השני היא מבחינתנו קפיצת מדרגה משמעותית, שתאפשר למורים ללמוד בצורה מעמיקה נוירופדגוגיה, ליישם אותה בשטח, לפתח שיטות הוראה חדשות ואפקטיביות יותר, ולנהל את היום יום בכיתה בצורה מיטבית בהתאמה לממצאי מחקרים בחקר המוח", אומרת ד"ר אתי גרובגלד, מנכ"לית המכללה וממקימי התוכנית. "מורים שילמדו את התחום יחזקו את הביטחון העצמי לגבי בחירת שיטות ההוראה שלהם ויבינו עד כמה, במרבית המקרים, הפעולות שהם נוקטים במהלך השיעורים מתאימות".

נוירופדגוגיה נחשב תחום צעיר יחסית, שמתפתח בעולם בעשרים השנים האחרונות ומחבר בין ממצאים מחקר המוח ובין פסיכולוגיה קוגניטיבית וחינוך. "חוקרי המוח, שמבינים כיצד מתרחשים למידה או זיכרון במוח, אינם מכירים את השדה החינוכי ולא התנסו אף פעם בהוראה בכיתה. כך גם מורים אינם מכירים את תחום חקר המוח, והנוירופדגוגיה מנסה להוות גשר ולהביא ממצאים מחזית מדע חקר המוח וליישמם במערכת החינוך בצורה מיטבית", מסבירה ד"ר גרובגלד. "ההנחה שלנו היא שאם המורים יבינו כיצד פועל המוח, כיצד מתרחשים למידה וזיכרון ולדוגמה, מה השפעת השינה והתהליכים הרגשיים על הלמידה, הם יוכלו לפתח טכניקות הוראה טובות יותר לטובת התלמידים, לטובת הישגיהם, האווירה בכיתה ועוד".

היום, לאחר עשור, אפשר לדבר כבר על נוירופדגוגיה דיסציפלינרית, כלומר על עקרונות בתחום שיתאימו לכל מורה שרוצה להבין כיצד לאפשר למידה טובה. לדוגמה, מורה בכיתה א' שתכיר את התהליכים המתרחשים במוח במהלך רכישת קריאה, או מורה למתמטיקה שתבין מה קורה במוח בזמן שתלמיד עוסק בפתרון בעיות כמותיות או בפתרון תרגיל בשברים. כך גם בלימודי שפה, בחינוך מיוחד או בהבנת לקויות למידה.

לכתבה המלאה לחצו על הלינק…

ילדה מסתכלת על מסך מחשב